Chancapiedra atau stonebreaker, tahu untuk menggunakan ramuan ini

Ramai orang tahu dan menggunakan tumbuhan ini untuk masalah buah pinggang, hempedu dan hati. Chancapiedra, chanca piedra atau stonebreaker adalah nama umum dari pelbagai spesies genus Phyllanthus, yang berasal dari Amazon dan digunakan di banyak dunia.

Ini adalah tumbuhan yang berkesan yang infusnya terbukti menjadi salah satu ramuan yang paling berkesan untuk menghilangkan batu ginjal. Penggunaan teh ini untuk menumpahkan batu pundi hempedu dan membersihkan pundi kencing sama efektifnya dengan penyakit hati.

Hanya di Brazil terdapat 4 spesies tumbuhan yang dikenali sebagai stonebreakers, stonebreakers atau batu chancapiedra.

Nama umum merujuk kepada tindakan memecah dan membantu menyingkirkan batu kalsium oksalat yang terbentuk di ginjal orang yang terdedah kepada jenis penyakit ini, yang kita kenal sebagai batu ginjal.

Tetapi tanaman ini juga terbukti menjadi obat yang efektif untuk melawan hepatitis, sehinggakan sebuah syarikat di Amerika Syarikat telah mempatenkan cara untuk dapat mengeluarkan ubat khusus untuk Hepatitis B berdasarkan tanaman ini.

chancapiedra

Spesies chancapiedra yang paling biasa dan digunakan

Phyllanthus acutifolius . Ia adalah salah satu spesies pemecah batu yang paling terkenal, tingginya hingga 70 cm dan akarnya digunakan dalam perubatan popular melawan penyakit kuning. Daunnya digunakan untuk kes batu di pundi kencing dan buah pinggang.

Phyllanthus niruri . Setelah kajian terakhir yang dilakukan terhadap pelbagai jenis pemecah batu ini, syarikat farmaseutikal Amerika telah mempatenkan ekstraknya untuk pembuatan ubat melawan Hepatitis B.

Varieti ini juga terbukti positif untuk rawatan pesakit hati yang teruk yang belum pernah alkohol.

Anda juga mungkin berminat .. Minyak pati cendana dan khasiatnya yang ajaib

Dalam kajian lain, ringkasan 33 percubaan saintifik lain dengan pengesahan rakan sebaya dibuat mengenai kesan tanaman ini terhadap isu pembentukan batu dan bagaimana mereka menghalang pertumbuhan mereka dan memihak kepada pemisahan mereka.

Phyllanthus amarus . Pelbagai jenis chancapiedra ini mempunyai bahan anti-barah dan anti-radang. Ini juga digunakan dalam pengobatan Ayurveda untuk mengobati masalah perut, genitouriner, hati, ginjal, dan limpa. Ia terbentuk sebagai astringen, perut, hepatik, diuretik, demam, dan antiseptik.

Ia juga ditunjukkan terhadap penyakit lain seperti gonorea, menorrhagia, masalah gastrointestinal, seperti cirit-birit dan disentri, demam sekejap, bisul dan luka.

Phyllanthus tenellus . Akhirnya, spesies ini lebih dikenali dan dikenali sebagai diuretik dan sangat sesuai untuk batu karang.

Chancapiedra diterima dalam penggunaannya untuk penyakit ini oleh berbagai institusi, kerana penggunaan empiriknya sudah memiliki bukti ilmiah yang cukup, itulah sebabnya ia juga diterima dengan baik oleh doktor yang mengetahuinya.

chanca piedra

Dos ramuan Stonebreaker dan overdosis

Tetapi, seperti mana-mana tanaman ubat, kebijaksanaan ada dalam dosis yang digunakan dan ini berbeza, untuk setiap jenis cadangan.

Petunjuk dos:

● Dewasa: 10 hingga 20 ml tincture dibahagikan kepada 2 atau 3 dos harian, dicairkan dalam air; 2 g ramuan kering (1 sudu besar untuk setiap cawan air) atau akar rebusan hingga 3 kali sehari, dengan selang waktu kurang dari 12 jam.

● Kanak-kanak: dos mengikut berat badan: 0.4 ml / Kg / hari dengan selang waktu kurang dari 12 jam.

Tetapi, anda harus berhati-hati dengan overdosis kerana dos herba ini yang sangat tinggi untuk menghilangkan batu ginjal boleh memberi kesan penyucian yang serius.

Anda mungkin juga berminat .. Kuzu, untuk apa akar ini dan untuk apa?

Infusi atau teh chancapiedra untuk menumpahkan pundi hempedu dan batu ginjal

Untuk membuat teh muflis batu yang baik untuk merawat masalah ginjal atau empedu, pilih tanaman bersaiz sederhana, segar dan potong dengan baik (sesuai dengan satu sudu sup tanaman kering yang dihancurkan) untuk menyiapkan secawan air.

Rebus selama lima minit dan kemudian biarkan sejuk.

Resipi teh chancapiedra ini juga ditunjukkan sebagai diuretik, dalam kes sistitis, asid urik berlebihan dalam darah, radang pundi kencing dan kencing yang menyakitkan.

rumput stonebreaker

Kemungkinan kesan sampingan, risiko dan kontraindikasi chancapiedra

Phyllanthus niruri menunjukkan beberapa kesan sampingan negatif dalam kajian manusia dan haiwan, tetapi anda masih perlu berhati-hati mengenai kemungkinan kontraindikasi. Boleh menyebabkan sakit perut atau cirit-birit.

Kerana belum dipelajari, tidak ada dos selamat yang terbukti untuk kanak-kanak. Ramuan ini tidak digalakkan untuk wanita hamil atau menyusu.

Bercakap dengan doktor anda sebelum digunakan sekiranya anda:

  • Menghidap diabetes
  • Anda mengalami gangguan pembekuan darah.
  • Ambil sejenis ubat pengencer darah, kerana mungkin ada interaksi yang tidak diingini dengan ubat-ubatan ini.
  • Anda mesti menjalani pembedahan yang dijadualkan dalam masa dua minggu.
  • Ambil beberapa ubat yang berbeza.
tanaman stonebreaker

PENTING: Maklumat ini bertujuan untuk melengkapkan, bukan menggantikan, nasihat doktor atau profesional penjagaan kesihatan anda dan tidak bertujuan untuk merangkumi semua kemungkinan penggunaan, langkah berjaga-jaga, interaksi, atau kesan buruk. Maklumat ini mungkin tidak sesuai dengan keadaan kesihatan khusus anda. Jangan sekali-kali menangguhkan atau mengabaikan mendapatkan nasihat perubatan profesional dari doktor anda atau penyedia perkhidmatan kesihatan yang berkelayakan lain kerana ada sesuatu yang telah anda baca mengenai perkara-perkara eko. Anda harus selalu bercakap dengan profesional penjagaan kesihatan sebelum memulakan, menghentikan, atau menukar apa-apa jenis rawatan.

Disyorkan

Halia, khasiat, faedah, penanaman dan cara menggunakannya menurunkan berat badan
Pudina: kebaikan tanaman ini
Chia, kegunaan, sifat kontraindikasi dan banyak lagi