Membersihkan minyak dari laut dengan serat kelapa

Satu cabaran sederhana di dalam kelas, ia menjadi sebuah projek, kemudian menjadi mimpi dan sekarang berpura-pura menjadi perniagaan, Di sebuah sekolah teknik di Brazil, seorang guru risau akan jumlah besar tempurung kelapa hijau yang berakhir di pinggir Caragatatuba, Dia meminta para pelajarnya mengemukakan idea untuk menggunakan serat kelapa ini.

kelapa hijau untuk membersihkan laut

Di Brazil, kelapa hijau adalah produk yang biasanya dijual di pantai sebagai cara menghidratnya sendiri, ini menyebabkan banyak cengkerang buah ini berakhir di pesisir.

Para pelajar Nubia Marques da Silva dan Aline Faustino Soares dapat melihat pembaziran kelapa hijau sebagai bahan mentah yang dapat menjadi penyelesaian kepada tumpahan minyak di laut.

Projek ini bersaing dengan ratusan projek lain di pelbagai pameran serantau, secara beransur-ansur terbentuk dan menambah penyelidikan dan pengembangan idea.

Para pelajar membuat lawatan teknikal ke Pelabuhan San Sebastián. Di sana mereka menjumpai gambut Kanada, serbuk yang digunakan untuk menyerap minyak yang dibuang ke lautan. "Ketika saya melihatnya, saya menyedari bahawa produk itu sangat serupa dengan serat kelapa," kata Nubia.

Langkah seterusnya adalah mendapatkan minyak yang dibuang kapal untuk diuji. Di dalam tangki dengan air laut, minyak dan hidrokarbon ditumpuk, bahan tebal yang merupakan tahap penyulingan sebelum memperoleh bahan bakar. Serat kelapa menyerap segalanya tanpa masalah.

Bulu burung.

Nubia dan Aline berusaha menambahkan bulu burung ke serat dan dicapai dalam ujian yang dirancang oleh mereka, hasilnya lebih tinggi daripada gambut Kanada. Untuk memastikan bahawa apa yang mereka lihat di makmal mereka adalah benar, para pelajar meminta bantuan seorang profesor kimia, yang menghantar sampel air untuk dianalisis di makmal profesional. Hasilnya lebih baik daripada yang dijangkakan, airnya bersih.

Anda mungkin juga berminat .. Bioplastik dari sisa alpukat

Setelah serat kelapa bergabung dengan hidrokarbon yang tersisa, ia membentuk biomas yang dapat digunakan sebagai pengganti arang batu, sehingga keuntungan ekonomi dapat diperoleh dari penjualannya untuk menghasilkan panas dan tenaga.

Impian.

Projek pelajar menjadi impian sebuah syarikat, di Brazil hanya serat Kanada ini yang digunakan dan pilihan serat kelapa dapat ditawarkan dengan lebih murah dan menggunakan kembali produk tempatan. Sudah ada beberapa orang yang mempercayai potensi idea inovatif dan lestari ini, mereka kini mendokumentasikan dan mempatenkan sistem ini.

Mereka sudah memikirkan cara meningkatkan idea, mencipta mesin untuk dapat menghancurkan serat kelapa dengan lebih baik dan dengan itu meningkatkan hasilnya.

Disyorkan

Halia, khasiat, faedah, penanaman dan cara menggunakannya menurunkan berat badan
Pudina: kebaikan tanaman ini
Chia, kegunaan, sifat kontraindikasi dan banyak lagi