Definisi Permakultur oleh Bill Mollison

Definisi Permakultur oleh Bill Mollison 1Kita hidup di planet yang sedang mengalami krisis; selalunya orang merasa tidak dapat membuat perubahan.

Permakultur menawarkan penyelesaian positif untuk masalah dunia; menggunakan ekologi sebagai asas untuk mengkaji, merancang dan merealisasikan sistem yang berkekalan, berfungsi, lestari dan bersepadu yang menyokong penempatan manusia dan ekosistem semula jadi.

Permakultur merangkumi pengeluaran makanan, perumahan, teknologi, pembangunan masyarakat, dan sistem perundangan dan kewangan untuk mencapai tujuan ini.

Memahami Permakultur akan membolehkan anda membuat persekitaran yang dapat bertahan dalam apa jua keadaan, dari harta pertanian terbesar hingga ke ruang bandar terkecil.

Proses reka bentuk Permakultur terdiri daripada meletakkan komponen sistem di mana keperluan komponen tersebut dipenuhi dan produknya digunakan. Agar sistem dapat bertahan, semua komponen mesti menyediakan atau menjimatkan tenaga yang mencukupi sepanjang hayat berguna mereka untuk dibina dan dikekalkan, serta menghasilkan lebihan yang dapat dikembalikan ke sistem.

Ringkasnya, Permakultur adalah sains mengenai kedudukan komponen yang lebih baik dalam rancangan atau model untuk meningkatkan sumber, menjimatkan atau mencipta tenaga, dan mengurangkan atau menghilangkan pencemaran dan sampah. Ini adalah kajian interdisipliner berdasarkan kekayaan maklumat, yang melintasi semua sempadan dan selalu terbuka untuk teknologi dan maklumat yang membantu anda dalam proses mencapai objektif anda. Permaculture mengalu-alukan kebijaksanaan kuno dan teknologi moden.

Dipetik dari "Permakultur Dua"

Disyorkan

Halia, khasiat, faedah, penanaman dan cara menggunakannya menurunkan berat badan
Pudina: kebaikan tanaman ini
Chia, kegunaan, sifat kontraindikasi dan banyak lagi