Memerangi perosak dengan kepelbagaian

Tiga tahun yang lalu ketika saya datang ke Chile, salah satu tanaman pertama yang saya minat untuk kembangkan di rumah adalah kentang, kerana ia menghasilkan banyak, bertahan lama dan sangat penting bagi siapa saja yang mencari swasembada.

Pada tahun pertama saya menanam yang paling biasa yang saya lihat di kawasan itu, mereka yang berkulit merah muda dan bersaiz sederhana, hasilnya muncul beberapa kumbang hitam yang disebut pilmes dan mereka memakan tanaman saya yang indah, kami bertengkar selama beberapa hari sehingga tidak ada alasan untuk bertarung, Hasil panennya tidak terlalu teruk tetapi mungkin lebih tinggi jika tidak dilakukan untuk pilmes.

009

Tahun kedua, kami menanam kentang di dua kawasan, dengan bawang putih berdekatan dan satu lagi aromatik, yang pertama diserang dengan kejam, yang terakhir tidak begitu banyak.

Tahun ini, kami berjaya menanam tiga kali lebih banyak kentang, dan saya rasa saya melihat keseluruhan empat biji ubi, rahsia adalah kepelbagaian secara keseluruhan kami menanam empat jenis kentang yang berbeza.

IMG_20150217_180749277_HDR

Kami tidak menggunakan lebih banyak daripada tanah, air dan matahari untuk menghasilkan kentang kami, itu hanya spesies asli Chile, yang menyebabkan kami menyelidiki kentang dan asal-usulnya, jadi minggu ini kami memulakan perjalanan ke pulau buaian Chiloé dari kentang selatan.

Kami akan menunjukkan lebih banyak lagi mengenai pulau ajaib ini dan pertanian semula jadi.

Disyorkan

Halia, khasiat, faedah, penanaman dan cara menggunakannya menurunkan berat badan
Pudina: kebaikan tanaman ini
Chia, kegunaan, sifat kontraindikasi dan banyak lagi