Bulan dan kesannya pada tumbuh-tumbuhan

Saya telah menanam selama 20 tahun, tetapi dengan cara belajar sendiri, saya lebih suka belajar dari pengalaman, kerana bagi saya ini selalu menjadi cara yang ideal untuk belajar, tetapi selama beberapa tahun saya mengambilnya dengan lebih serius, dan saya merasakan perlu belajar lebih banyak dan belajar tentang pengalaman orang lain, pada masa itu saya menghadiri ceramah mengenai penanaman biodinamik, seperti mana-mana ceramah di mana mereka ingin menjual sesuatu kepada anda, beberapa perkara adalah cerpen dan yang lain berfungsi dengan baik, yang lain dilakukan dengan cara itu sepanjang masa. kehidupan, masalah mesin dan keselesaan membuat kita melupakannya.

020ff31447928e08754c4ae3739f

Salah satu perkara yang saya selamatkan adalah pentingnya bulan, sehingga pada hari itu saya tidak pernah memikirkannya dan ketika saya mendengarnya, saya mendapati ia adalah sesuatu yang logik setelah semua bulan seperti cermin yang memantulkan cahaya matahari , jadi diharapkan sinar matahari ekstra ini menyebabkan perubahan tingkah laku tanaman, walaupun seperti yang saya ketahui kemudian, cahaya ini bukan hanya cahaya, tetapi juga mempengaruhi daya tarikan dan juga arus laut, kerana jarak atau jarak bulan dengan bumi mengikut fasa.

Saya mula menyiasat masalah ini, dan yang mengejutkan saya bukanlah sesuatu yang baru, mungkin sesuatu yang telah dilupakan oleh beberapa orang, tetapi dari Mesir kuno hingga hari ini, petani yang baik tahu bahawa fasa bulan yang berbeza mempengaruhi jalan masuk bahawa getah tanaman bergerak, dalam percambahan dan pengeluarannya sama.

Setelah saya belajar menggunakan bulan sesuai dengan keinginan saya, saya mula bereksperimen dan hasilnya lebih menggembirakan, belajar menggunakan fasa untuk menyemai, menuai dan melakukan transplantasi menjadikan kita meningkatkan pengeluaran, serta kualiti dan bahawa tanaman kita lebih banyak sihat.

Anda mungkin juga berminat .. Tanam kacang tanah atau kacang tanah di kebun dan kebun anda

Dan setelah kita membahas masalah ini, mari kita lihat bagaimana semuanya berfungsi mengikut fasa:

Fasa bulan

Bulan sabit Seperti namanya, ketersediaan cahaya meningkat pada fasa ini sehingga tanaman memiliki pertumbuhan yang seimbang, terutama tumbuh di dedaunan dan akar. Ini adalah masa yang tepat untuk menyemai kerana air bergerak di dalam tanah dan biji-bijiannya mempunyai lebih banyak air, yang terbaik dalam sayur-sayuran adalah menanamnya beberapa hari sebelum suku pertama, mereka akan bercambah lebih awal dan lebih merata daripada di tempoh lain. Bulan purnama Ini adalah fasa dengan lebih banyak cahaya, akarnya tumbuh sedikit tetapi daunnya naik. Air dan getah mengalir dengan kuat melalui batang, dahan dan dedaunan, ini bukan masa yang tepat untuk membuat keratan, ini adalah masa yang tepat untuk menuai buah dan sayur-sayuran berdaun. Suku terakhirBulan mula berkurang, dan semuanya turun, jadi ini adalah masa yang baik untuk dipindahkan, kerana sistem akarnya diperkuat dalam fasa ini, ia juga merupakan masa yang tepat untuk menanam sayur-sayuran akar seperti wortel. Bulan Baru Fasa ini dikenali sebagai fasa rehat, dengan cahaya yang sangat sedikit atau tidak, pertumbuhannya sangat perlahan. Ini adalah masa yang tepat untuk menuai tanaman akar seperti wortel dan untuk tugas rutin seperti penyiangan, pemangkasan, pemeliharaan, pengajar, pembajaan dll. bulan (1)Saya harap maklumat penting ini berguna untuk anda, seperti yang telah saya buat.

Disyorkan

Halia, khasiat, faedah, penanaman dan cara menggunakannya menurunkan berat badan
Pudina: kebaikan tanaman ini
Chia, kegunaan, sifat kontraindikasi dan banyak lagi