Alang-alang untuk menjadikan air boleh diminum di loji rawatan

Tumbuhan berjaya menjadikan air boleh diminum

Sebuah syarikat Extremaduran berjaya memulihkan sisa organik dengan menggantikan kilang rawatan sayur

Memulihkan komoditi seperti air yang sampai ke pembetung sudah lama tidak lagi menjadi pilihan dan menjadi kewajipan. Dari pembuangan yang tidak bertanggungjawab langsung ke laut atau sungai, ia pergi ke rawatan kimia dan, kemudian, ke penggunaan bakteria untuk membersihkannya. Tetapi pemulihan biologi ini mempunyai dua masalah: kosnya dan penghasilan enapcemar yang mesti dirawat.

Penyelesaian yang ditawarkan oleh syarikat Sepanyol adalah semestinya maju: menggunakan tanaman sebagai tanaman rawatan. Air sisa, setelah menapis unsur pepejal, tetap kaya dengan bahan organik, mineral dan mikroorganisma berpotensi patogen. Untuk memulihkannya, manusia memanfaatkan bakteria, yang menurunkan bahan organik, mengubahnya menjadi CO2. Untuk proses metabolik mereka, mikroorganisma ini memerlukan oksigen. Di loji rawatan tradisional, gas ditiup ke dalam air dengan menggunakan turbin.

Turbin telah digantikan oleh alang-alang, alang-alang dan alang-alang

Di Aquaphytex, sebuah syarikat Extremaduran, mereka telah menukar turbin untuk eneas, alang-alang, alang-alang dan tanaman biasa lainnya dari tebing. Sayuran ini mempunyai keanehan bahawa mereka menyuntikkan oksigen dari udara ke akarnya. Apa yang mereka jual di Aquaphytex adalah sistem yang meletakkan tanaman sebagai penggantungan di atas air. Akarnya menyediakan oksigen yang diperlukan bakteria dan, di samping itu, mereka menangkap CO2 yang dipancarkan dan mengambil mineral dan nitrat dari air, menjadikannya lebih bersih. Syarikat Extremaduran adalah ahli Red emprendeverde, platform yang dipromosikan oleh Yayasan Biodiversiti dan khusus dalam perniagaan hijau.

Mungkin menarik minat anda .. Pekerja yang membuat pakaian kami sebagai tunjuk perasaan

Seperti yang dijelaskan oleh Alfredo Rodríguez, pengurus Macrofitas, rakan teknologi Aquaphytex dan yang mempatenkan sistem tersebut, "bekalan oksigen semula jadi memungkinkan penjimatan 80% perbelanjaan tenaga sistem mekanik." Selain itu, membiarkan tanaman melakukan kerja mencegah bau dari kemudahan ini dan menggantikan kesan visual tangki konkrit. Proses ini hampir menghilangkan sisa enapcemar.

Walaupun pemasangan tanaman ini terhad kepada populasi kecil dan sederhana, mereka yang bertanggungjawab memastikannya dapat dilaksanakan secara besar-besaran. Selain itu, dapat digunakan untuk perawatan perairan industri atau untuk pemurnian air yang tidak sehat. Kedua-dua syarikat dengan bangga mengingati projek sosial mereka di Mali. Di sana, salah satu kemudahannya mengambil air dari Sungai Niger dan menjadikannya boleh diminum untuk 8,000 orang. Dalam komuniti tersebut, kolera telah hilang dan kematian bayi telah dikurangkan sebanyak 75%.

Funete: //www.publico.es/ciencias/378785/las-plantas-logran-potabilizar-el-agua

Pada hakikatnya, ini bukanlah hal baru kerana sejak beberapa lama tenaga pembersih air telah digunakan di berbagai perusahaan ekologi dan permakultur, terutama mengitar semula apa yang disebut air kelabu (sink, pancuran, mesin basuh, dll.). Apa yang baru adalah gunakan secara besar-besaran dan oleh syarikat

Alang-alang untuk menjadikan air boleh diminum di loji rawatan 1

Kitar Semula Air Kelabu

Rata-rata, setiap orang menghabiskan purata 100 hingga 120 liter air minuman setiap hari. Kira-kira separuh daripada air ini digunakan untuk membersihkan badan dan mencuci pakaian.

Saliran yang dihasilkan adalah air kelabu, sebagaimana definisinya menerangkan: "Air kelabu adalah bahagian kumbahan domestik yang bebas dari kotoran dan saluran dapur." Tahap pencemarannya agak rendah dan tidak memerlukan rawatan besar untuk menggantikan Air Minum, yang mempunyai kualiti dan kos yang lebih tinggi, di kawasan di mana kualiti ini tidak diperlukan, seperti tangki bilik mandi, pengairan, dll.

Anda mungkin juga berminat .. Penyejatan penyejatan untuk mendapatkan air tawar tanpa membuang tenaga

Adalah mungkin untuk melaksanakan beberapa sistem kitar semula air kelabu yang praktikal dan sederhana, contohnya adalah «penapis taman» yang terdiri daripada perangkap yang menyimpan lemak yang berasal terutama dari dapur. Selanjutnya, air yang diproses sebelumnya ini ditujukan ke arah penanam yang kalis air, di mana tanaman paya ditanam, yang memakan bahan pencuci dan bahan organik, menguap air dan dengan itu membersihkannya, sehingga 70 orang dapat diselamatkan. % air, yang seterusnya dapat digunakan untuk pengairan.

Terdapat juga sistem "mulsa", yang terdiri dari mengarahkan air abu-abu ke dalam parit yang dipenuhi dengan mulsa, biasanya terdiri dari kulit pohon, jerami atau daun yang dihancurkan, yang bertanggung jawab untuk merawat air dan meningkatkan kekayaan tanah dengan terus proses pengkomposan.

Kaedah yang sangat mudah adalah menggunakan air yang dibasuh oleh mesin basuh, dan bahkan dari bilik mandi dan mencuci tangan dan pinggan mangkuk kita, untuk ke tangki tandas.

Di samping itu, penggunaan air kelabu sangat baik untuk melengkapkan pengairan sayur-sayuran, kerana kalium, fosforus dan nitrogen yang sama yang terdapat dalam bahan pencuci membantu menyuburkan tanah.

Manfaat penggunaan semula air kelabu termasuk penggunaan air tawar yang lebih rendah, aliran yang lebih rendah ke tangki septik atau loji rawatan, pemurnian yang sangat berkesan, penyelesaian untuk tempat-tempat di mana tidak ada jenis rawatan lain yang dapat digunakan, penggunaan tenaga dan bahan kimia yang lebih rendah dengan mengepam dan merawat, kemungkinan menanam tanaman di mana tidak ada jenis air lain, atau pemulihan nutrien yang hilang.

Anda juga mungkin berminat .. Cara membuat kolam air buatan sendiri, mudah dan murah

Namun, sistem penggunaan semula air tidak dapat digunakan di mana saja, kerana ruang yang cukup diperlukan untuk memungkinkan proses pengolahan air dilakukan dan yang memenuhi kondisi iklim yang sesuai. Harus diingat bahawa walaupun air abu-abu biasanya tidak berbahaya bagi kesehatan atau lingkungan seperti air hitam, berasal dari tandas, ia mempunyai sejumlah besar nutrien, bahan organik dan bakteria, jadi jika tidak dilakukan rawatan yang berkesan sebelum membuang atau menggunakan semula, menyebabkan kesan berbahaya kepada kesihatan, pencemaran alam sekitar dan bau busuk.

Alang-alang untuk menjadikan air boleh diminum di loji rawatan 2

Disyorkan

Halia, khasiat, faedah, penanaman dan cara menggunakannya menurunkan berat badan
Pudina: kebaikan tanaman ini
Chia, kegunaan, sifat kontraindikasi dan banyak lagi