Minyak sawit: apa dan mengapa ramuan produk dan makanan ini buruk

Apa itu minyak sawit dan dari mana asalnya?

Minyak kelapa sawit adalah makanan utama dari banyak dunia di mana pokok dari mana ia ditanam tumbuh dengan cepat dan mudah.

minyak sawit teruk

Namun, syarikat multinasional besar juga mengawasi tanaman ini, dari buahnya minyak yang sangat murah dibuat untuk pengeluaran bahan bakar agro, makanan industri dan produk kosmetik.

Pengeluarannya jauh lebih murah dan lebih menguntungkan daripada kacang soya, dari mana minyak yang murah juga dapat diperoleh, yang menjadikannya salah satu bahan yang paling banyak dimanfaatkan dalam industri makanan pertanian global.

Dari buah tanaman ini dibuat minyak yang lebih murah daripada minyak zaitun, dihasilkan di kawasan Mediterranean. Namun, bagi negara-negara miskin, terutama di Afrika atau Asia, di mana terdapat kekurangan pemakanan, minyak sawit adalah makanan yang sangat berharga.

Dari mana datangnya minyak sawit?

Kelapa sawit berasal dari, atau lebih tepatnya diperoleh dari pohon palem Elaeis guineensis , dari keluarga Arecaceae , dan kedua pulpa dan badam atau buah yang terdapat di dalam benih digunakan, di mana minyak diekstrak. minyak.

Sisa pepejal almond ini, yang disebut kek sawit atau kek inti sawit, digunakan untuk memberi makan haiwan ternakan.

Ia adalah lemak yang sangat murah kerana anda mendapat sejumlah besar minyak sawit sehektar. Dan itulah sebabnya mengapa ia menjadi pilihan utama industri makanan, menggantikan minyak lain seperti biji anggur, kacang soya, bijan atau zaitun, yang terakhir lebih mahal untuk dihasilkan.

minyak sawit

Mengapa minyak sawit buruk?

Terdapat beberapa alasan untuk menunjukkan mengapa minyak sawit buruk, semuanya berkaitan dengan penanamannya tetapi ada juga alasan yang berkaitan dengan pengeluarannya, dan juga penggunaannya.

Anda mungkin juga berminat .. Kesan persekitaran dari belon: berapa banyak yang benar-benar mencemarkannya?

Untuk mengusahakan kelapa sawit, perluasan hutan dara ditebang dan / atau dibakar untuk menanam spesies ini. Penanaman kelapa sawit dilakukan dalam rejim monokultur, yang disebabkan oleh peluasannya dilakukan dengan penggunaan bahan kimia dan herbisida yang menyalahgunakan, yang selain menyerang hutan mencemarkan air, membunuh spesies flora dan fauna dan mempengaruhi Kesihatan manusia.

Perluasan monokultur intensif, seperti perkebunan kelapa sawit, terutama di Asia Tenggara, telah dikaitkan dengan penebangan hutan tropis, perampasan tanah milik masyarakat adat, pelanggaran hak asasi manusia dan kematian spesimen dari pelbagai spesies haiwan, seperti gajah, orangutan dan harimau Sumatera.

dari mana minyak sawit berasal

Pada masa ini ketiga-tiga spesies ini berada dalam bahaya kepupusan akibat penebangan hutan di habitatnya, di mana kelapa sawit, walaupun bukan satu-satunya, merupakan salah satu penyebab utama.

Menurut UNEP (United Nations Environment Programme), ladang kelapa sawit adalah penyebab utama penebangan hutan di Malaysia e World.

Kira-kira 70% ladang sawit di Dunia, dan 50% di Malaysia, terletak di kawasan yang sebelumnya merupakan hutan tropika. Ini adalah malapetaka ekologi yang besar.

produk tanpa minyak sawit

Sebab lain yang tidak kurang pentingnya adalah bahawa minyak sawit terdiri daripada 70% lemak tepu, yang sama sekali tidak membantu kesihatan, menyumbang kepada kemerosotan kesihatan kardiovaskular, selain meningkatkan biosintesis kolesterol dalam darah.

Pengeluaran yang mampan?

Salah satu persoalan yang paling kontroversial mengenai pengeluaran minyak sawit adalah untuk menjelaskan sama ada pengeluaran mampan mungkin.

Jawapannya adalah bahawa sangat sukar untuk penanaman kelapa sawit secara berkelanjutan, kerana merupakan monokultur yang berlaku di kawasan tropika, dan biasanya dikaitkan dengan kehilangan biodiversiti, penebangan hutan dan pencemaran.

Anda mungkin juga berminat .. Pendidikan alam sekitar untuk kanak-kanak dengan permainan dan aktiviti

Di samping itu, walaupun negara pengeluar menerima pendapatan dari eksport minyak sawit, yang paling rugi biasanya adalah masyarakat orang asli, yang biasanya melihat cara hidup tradisional mereka hilang sebagai pertukaran pekerjaan di ladang besar.

Untuk menangani situasi ini, inisiatif antarabangsa sukarela telah dibuat, Roundtable for Sustainable Palm Oil (RSPO), yang mempunyai kelebihan untuk mengumpulkan semua pemain dalam industri ini: pengeluar , pengedar, pengeluar dan NGO.

RSPO telah membuat sistem pensijilan minyak lestari, yang menetapkan kriteria dan sistem audit yang bertujuan untuk memastikan bahawa produksi menghormati hak-hak buruh dan masyarakat orang asli, bahawa kawasan baru dengan nilai lingkungan tinggi tidak diduduki dan tidak terancam kepelbagaian biologi, selain mempromosikan amalan pertanian yang lebih bersih.

Organisasi ini memenuhi objektifnya, tetapi dengan nuansa:

  • Ia berlaku untuk ladang baru, tetapi ia tidak menyelesaikan masalah yang ditimbulkan pada masa lalu oleh syarikat yang kini menjadi anggota RSPO.
  • Ini dapat diperbaiki, kerana ada aspek seperti perubahan iklim atau larangan racun perosak yang sangat berbahaya, seperti Paraquat racun perosak beracun, yang belum ditangani.
  • Kajian impak belum dilakukan untuk menjamin bahawa mereka benar-benar menunjukkan peningkatan di lapangan.
makanan dengan minyak sawit

Produk kelapa sawit

Minyak sawit menggantikan lemak terhidrogenasi, yang terbukti berbahaya bagi kesihatan. Walau bagaimanapun, minyak ini sangat kaya dengan lemak tepu, jadi jauh dari alternatif yang ideal dari sudut keseimbangan pemakanan dan lebih baik tidak menyalahgunakannya.

Sehingga akhir tahun 2014, pengeluar EU tidak diminta untuk memperincikan asal botani lemak sayuran yang mereka gunakan dalam produk mereka pada pelabelan bahan .

Anda mungkin juga berminat ... Tidak lama lagi kita semua akan menjadi Plastik

Setiap hari lebih banyak produk menggantikan lemaknya dengan minyak kelapa sawit, yang terbaik yang boleh kita lakukan untuk menyumbang kepada pengurangannya adalah dengan mengambil makanan yang kurang diproses, menyiasat asal-usul ramuan produk kita (baik itu makanan, kosmetik, pembersihan, dll.) .

Gunakan sumber lemak yang lebih sihat seperti bunga matahari, zaitun, ganja, minyak alpukat, dll. mereka adalah alternatif yang baik untuk minyak sawit.

produk kelapa sawit

Senarai produk dengan minyak sawit

Oleh kerana mustahil untuk membuat senarai lengkap makanan dan produk dengan minyak sawit, dengan mengambil kira bahawa banyak yang menukar nama mereka di setiap negara dan bahawa pembaca kami adalah orang yang berbahasa Sepanyol dari 5 benua, lebih mudah untuk memperincikan senarai bagaimana mereka cari minyak ini dalam bahan.

Minyak sawit dapat muncul dengan cara berikut dalam ramuan produk dan makanan:

  • minyak sawit
  • minyak kelapa sawit
  • Elaeis guineensis
  • Stearin sawit
  • Lemak sayur
  • Lemak sayuran terfragmentasi dan terhidrogenasi dari biji sawit
  • Mentega sawit
  • Palmoleina
  • Olein sawit
  • Natrium Palmitat

Terdapat juga sebatian kimia yang mungkin mengandunginya, atau jika makanan kelapa sawit dihasilkan dari luar, ia mungkin dalam bahasa lain. Walaupun secara amnya, mereka mesti diterjemahkan.

kerana minyak sawit tidak baik

Jenama yang menggunakan minyak ini paling banyak, di antaranya syarikat multinasional menonjol

Terdapat banyak syarikat yang menggunakan minyak sawit untuk membuat produk mereka, antaranya adalah syarikat global yang besar:

  • Unilever
  • Nestle
  • Kellogg's
  • Yang sebenarnya
  • burger King
  • Mcdonalds
  • Colgate
  • Starbucks

Banyak produk dari jenama lain yang lebih kecil juga menggunakan minyak ini. Secara amnya, untuk menghasilkan marjerin, biskut, ais krim, coklat, pastri dan banyak lagi perkara.

Disyorkan

Halia, khasiat, faedah, penanaman dan cara menggunakannya menurunkan berat badan
Pudina: kebaikan tanaman ini
Chia, kegunaan, sifat kontraindikasi dan banyak lagi