Pemanasan global. Apa sebab, akibatnya dan apa yang dapat kita lakukan?

Apakah pemanasan global

Pemanasan global adalah peningkatan progresif dalam suhu atmosfera planet bumi, yang dapat diukur secara langsung dengan perubahan di berbagai daerah, dengan pengukuran suhu satelit dan dengan pengukuran kepekatan CO2 di atmosfera.

Sebab dan akibat pemanasan global

Situasi semasa mula membimbangkan saintis dan ahli alam sekitar, kerana kurva pemanasan semakin ketara ke atas, dan pertumbuhan dan bukannya secara bertahap adalah eksponensial. Mari lihat apa punca dan akibat pemanasan global.

Apakah punca pemanasan global?

Penyebabnya pelbagai, ada yang saling berkaitan dan yang lain tidak, tetapi hampir keseluruhannya berkaitan dengan aktiviti manusia. Ini adalah salah satu sebab mengapa banyak saintis memenuhi syarat sebagai Anthropocene, istilah yang pada mulanya diciptakan oleh Hadiah Nobel dalam bidang kimia Paul Crutzen dan yang menentukan tahap geologi semasa sebagai tahap yang ditandai oleh jejak manusia, baik oleh pencemaran dan perubahan. iklim, serta perubahan lain yang secara struktural mempengaruhi keseimbangan planet ini, seperti penebangan hutan dan isotop radioaktif.

Antara penyebab pemanasan global adalah penyebab manusia dan penyebab semula jadi, dan antara penyebab manusia adalah kepekatan CO2, jelaga atmosfera dan aerosol antropogenik, walaupun yang terakhir ini perlu dibahaskan.

Penyebab bukan manusia, yang berada dalam fasa penyiasatan dan yang kesimpulannya agak bertentangan dengan memberikan peranan dalam masalah ini, terutama berkaitan dengan radiasi matahari dan pergerakan paksi bumi.

penyebab pemanasan global

Kepekatan CO2 di atmosfera

The tumpuan dan pengumpulan CO2 dalam atmosfera adalah satu proses yang telah berkembang semakin besar dalam 200 tahun yang lalu, pada mulanya ditandai dengan Revolusi Perindustrian dan pembakaran bahan api fosil seperti arang batu, gas asli dan minyak. .

Walaupun pengumpulan CO2 telah mulai dihargai selama lebih dari satu abad, setelah Perang Dunia Kedua, pengukuran yang tepat mulai dilakukan. Pada tahun-tahun itu juga, pembakaran bahan bakar fosil meningkat di banyak tempat di dunia dengan peningkatan kenderaan.

Sehingga pertengahan tahun 1950-an banyak saintis bergantung pada fakta bahawa CO2 diserap oleh lautan dan tumbuh-tumbuhan, sehingga Charles Keeling menunjukkan bahawa karbon dioksida terkumpul secara signifikan di atmosfera.

Pemanasan global.  Apa sebabnya, akibatnya dan apa yang boleh kita lakukan 1

Dikatakan bahawa kepekatan CO2 serupa dengan yang dilakukan ratusan ribu tahun yang lalu, ketika manusia tidak wujud dan itulah pertama kalinya sejak itu keadaan ini berulang.

Anda mungkin juga meminati .. 5 tamadun yang hilang akibat perubahan iklim

Pengumpulan CO2 dan gas lain seperti metana menyebabkan apa yang dikenali sebagai kesan rumah hijau . Metana juga tumbuh di atmosfer:

penyelesaian untuk pemanasan global

Jelaga atmosfera

Selepas peningkatan CO2, jelaga atmosfera, juga disebut karbon hitam, dianggap sebagai penyebab kedua pemanasan global. Ini memberi kesan pemanasan setinggi dua kilometer, menonjolkan pengaruh CO2 di satu pihak dan meningkatkan panas di kawasan sejuk, seperti Kutub Utara. Zarah jelaga mempunyai kemampuan untuk menyerap sinaran suria dan menyumbang kepada pencairan ais dan glasier.

Penyembur aerosol

Terdapat aerosol dari alam semula jadi, tetapi juga yang diciptakan oleh manusia, iaitu semula jadi dan antropogenik, dapat mempengaruhi iklim. Yang pertama tidak dapat dikendalikan, tetapi yang terakhir dapat.

Namun, dan walaupun terdapat kecurigaan mengenai hubungan aerosol antropogenik dengan pemanasan global, menurut Panel Antara Kerajaan mengenai Perubahan Iklim , pejabat PBB untuk perkara itu, tidak seperti kepastian yang disebabkan oleh kajian mengenai CO2 dan karbon hitam dalam pemanasan global, pengukuran kesan aerosol tidak pasti, kerana "sangat bergantung pada anggaran dari kajian pemodelan global, yang sukar untuk disahkan pada masa ini."

matahari

Ada teori bahawa radiasi matahari sendiri boleh menyebabkan kenaikan suhu, tetapi ada tuntutan saintifik yang mengatakan sebaliknya.

Salah satunya ialah pengukuran pelepasan solar yang telah ada sejak tahun 1978 menunjukkan bahawa tidak ada perubahan yang signifikan.

Sebab lain adalah berkaitan dengan stratosfera atau atmosfer luar, yang tidak berubah suhu atau tidak berubah ke arah pemanasan.

Orbit bumi

Orbit Bumi bergerak, itu adalah sesuatu yang terbukti secara saintifik, tetapi pergerakan ini tidak begitu pantas untuk menghubungkan pencairan kawasan kutub dengan alasan ini.

Seperti yang dapat kita lihat, penyebab pemanasan global yang berkaitan dengan aktiviti manusia mempunyai bobot yang lebih ilmiah berbanding teori yang melihat perubahan ini sebagai sesuatu yang bersifat Bumi sendiri.

Anda mungkin juga meminati .. Tenaga angin. Apa itu dan apa kelebihan dan kekurangannya

Apakah akibat pemanasan global?

Apa yang paling dikhawatirkan oleh para saintis selama beberapa dekad, dan semakin banyak orang, adalah akibat yang mungkin berlaku akibat pemanasan global terhadap kehidupan seperti yang kita ketahui sehingga sekarang.

Suhu yang lebih panas dan panas. Ini mempengaruhi kehidupan di bumi dengan banyak cara, memaksa banyak orang untuk berpindah kerana kekurangan air dan tanah yang subur.

Kekeringan Kekeringan adalah akibat langsung dan utama dari kenaikan suhu di kawasan yang sudah kering dan dengan sedikit hujan.

Kehilangan biodiversiti. Perubahan iklim dan pemanasan global akan menyebabkan hilangnya spesies haiwan dan tumbuhan dan perubahan drastik dalam ekosistem.

Ribut dan taufan yang lebih kuat. Terdapat kontroversi ilmiah dalam hal ini, tetapi ada pihak yang berpendapat bahawa hubungan antara taufan terkuat dan pemanasan global tidak dapat dibuktikan, tetapi ada hubungan yang sangat membimbangkan dalam hal ini antara kenaikan suhu permukaan laut dan intensitas taufan, seperti yang dilihat dalam grafik ini:

akibat pemanasan global

Penyebaran perosak dan penyakit. Perubahan iklim terhadap panas boleh menyebabkan peningkatan perosak dan penyakit.

Pencairan glasier dan tiang . Setiap tahun glasier mencair dengan frekuensi dan kelajuan yang lebih besar. Zon kutub juga mencatat rekod suhu baru setiap tahun. Contohnya tahun ini, suhu Antartika meningkat secara mendadak.

Kenaikan paras laut. Pencairan kawasan glasier meningkatkan permukaan laut, menghukum kawasan pesisir dan mengubah bahagian air tawar dan air masin, yang mempengaruhi kehidupan manusia dan haiwan. Di samping itu, ini menyebabkan banjir teruk di kawasan pulau atau tanggul.

Kebakaran hutan. Kebakaran hutan meningkat, dalam beberapa kes benar-benar dahsyat, seperti kebakaran Australia tahun ini. Ini juga membawa kepada pembakaran hektar hutan meningkatkan tahap CO2 di atmosfera dan mengurangkan pokok-pokok yang dapat membantu menurunkannya.

Apakah kaedah terbaik untuk mencegah pemanasan global?

Mungkin kelihatan sangat besar untuk menghadapi manusia kecil seperti pemanasan global, tetapi melihat bahawa penyebabnya juga disebabkan oleh manusia, mereka mesti diambil kira.

Anda mungkin juga berminat dengan .. Kesan rumah hijau: sebab dan akibat pemanasan global

Apa yang boleh kita lakukan untuk mengelakkan pemanasan global dari gerak isyarat harian kita yang kecil:

Kurangkan penggunaan kereta. Cara terbaik untuk mengurangkan penggunaan kenderaan ini adalah dengan menggunakan pengangkutan awam dan basikal untuk berkeliling. Di bandar atau bandar kecil, anda juga boleh berjalan kaki ke laman web, yang juga sangat baik untuk kesihatan anda.

Jimat tenaga. Gunakan peralatan elektrik yang cekap, suis di soket, matikan perkakas dalam keadaan siap sedia dan cabut pengecas elektrik. Kita juga dapat menjimatkan tenaga dalam pemanasan, misalnya dengan membungkus diri kita sedikit di dalam rumah untuk menurunkan suhu sistem pemanasan sebanyak satu atau dua darjah.

bagaimana mengelakkan pemanasan global

Makan kurang daging. Terdapat hubungan langsung antara daging dan peningkatan suhu atmosfera, kerana jumlah CO2 untuk menghasilkan makanan ini jauh lebih tinggi daripada protein sayuran. Sebagai tambahan kepada alasan persekitaran, terdapat alasan etika, kesihatan dan empati untuk mengambil lebih sedikit daging.

Banyakkan makanan kita. Ini jelas bukan sesuatu yang dapat dilakukan oleh semua orang, tetapi sejauh mungkin ia membantu mengurangkan perjalanan, pengangkutan makanan dan meningkatkan mutu.

Kurangkan, kitar semula dan gunakan semula. Kurangkan penggunaan minimum. Sebelum membeli sesuatu, tanyakan pada diri anda jika anda benar-benar memerlukannya. Perkara yang sama jika anda akan membuat hadiah. Kitar semula semua yang mungkin mempunyai kehidupan kedua, atau beli produk terpakai. Gunakan semula barang semasa mereka dapat melayani.

Kitar semula air. Terdapat pelbagai cara untuk mengitar semula air. satu melalui tangki untuk mengumpulkan air hujan atau memisahkan air kelabu dari pancuran atau mesin basuh, untuk dapat menyaring dan menggunakannya semula, misalnya untuk menyiram kebun.

Menggalakkan tenaga yang boleh diperbaharui. Tenaga yang boleh diperbaharui untuk penggunaan swasta atau perniagaan adalah cara untuk mengurangkan kesan industri ini terhadap pelepasan CO2.

Tanam pokok. Pokok, selain memberi kita teduh dan menjadi cantik dengan hiasan, membantu mengurangkan CO2 di atmosfera. Ikuti kempen penghutanan semula atau tanam pokok di kebun anda.

Memberi maklumat, mendidik orang lain, dan menuntut agar pemerintah kota, daerah atau nasional bertindak sesuai.

Apa inisiatif lain yang dapat anda fikirkan? Tinggalkan mereka dalam komen!

Disyorkan

Halia, khasiat, faedah, penanaman dan cara menggunakannya menurunkan berat badan
Pudina: kebaikan tanaman ini
Chia, kegunaan, sifat kontraindikasi dan banyak lagi