Wijen atau bijan: khasiat dan faedah biji ini

Wijen atau bijan adalah nama tumbuhan dari mana biji wijen diperoleh. Ini adalah tanaman yang berasal dari India dan Afrika, yang namanya Sesamum indicum .

Penggunaan kulinernya cukup meluas, menjadi salah satu kegunaan yang paling biasa untuk menghias roti, membuat gomasio (tanah bijan panggang dengan garam), tahini atau pasta bijan dan halva, manis khas Mediterania.

Salah satu produk biji benih yang banyak digunakan ini adalah minyak bijan, yang kadang-kadang telah kita bicarakan di Ecocosas, mengenai penggunaannya dan minyak lain untuk kosmetik semula jadi.

Terdapat beberapa jenis dengan perbezaan kecil biji ini, menjadi bijan putih dan bijan hitam yang paling banyak digunakan.

sifat bijan

Sifat bijan atau bijan

Antara sifat bijan atau bijan yang harus diketengahkan adalah, di atas segalanya, mineral seperti kalsium, zat besi dan magnesium, vitamin A dan pada tahap yang lebih rendah vitamin B6.

Dengan kepentingan yang sama, kita dapat mengetengahkan sifat zat besi dan kalsium biji bijan. Kami menjumpai 975 miligram kalsium untuk setiap 100 gram biji, yang menjadikan makanan ini salah satu makanan yang mengandungi paling banyak kalsium.

Ingat bahawa jumlah mineral harian yang disyorkan untuk kesihatan optimum dan pada orang dewasa adalah kira-kira 1000 mg.

Sekiranya kita membandingkan bijan dengan makanan lain, seperti susu lembu, kita melihat bahawa biji bijan mempunyai kalsium hampir 10 kali lebih banyak daripada ini.

Bagi zat besi, ia mengandungi 14.6 mg per 100 gram makanan. dengan mengambil kira bahawa jumlah mineral harian yang disyorkan adalah 8 mg untuk lelaki dewasa dan 17 untuk seorang wanita, kami melihat bahawa tanpa keraguan ia adalah salah satu makanan dengan kandungan tertinggi.

Anda mungkin juga berminat .. Makanan yang kami pijak (Dokumentari)

Rujuk artikel mengenai makanan yang kaya dengan zat besi jika anda ragu-ragu mengenai makanan mana yang paling banyak mengandungi mineral ini.

Bagi magnesium, yang juga bergantung pada usia, mengetahui jumlah yang disyorkan untuk dimakan, dalam biji ini kita dapati 350 mg per 100 gram, dan jumlah yang disyorkan untuk dimakan setiap hari adalah antara 300 dan 320 mg untuk wanita dan 400 hingga 420 untuk lelaki.

Semua nilai ini mesti diambil kira sebagai perbandingan, kerana kita tidak menggunakan jumlah biji wijen yang sama dengan makanan lain.

Vitamin yang kita dapati pada tahap yang lebih rendah adalah vitamin A, penting untuk kesihatan mata dan antioksidan yang kuat, dan vitamin B6, diperlukan untuk penyerapan nutrien yang kita makan dari makanan lain, dan juga untuk kesihatan sistem. sistem saraf dan sintesis hemoglobin.

Benih ini juga menyediakan 15 asid amino yang berbeza, menonjolkan arginin, sistin, leusin dan metionin, selain nutrien lain seperti fitoestrogen dan asid lemak.

bijan

Manfaat biji wijen

Terima kasih kepada jumlah nutrien yang dikandungnya, bijan, atau lebih tepatnya bijinya, memberikan manfaat pemakanan untuk kesihatan dan kesejahteraan, mari kita lihat mana yang sangat penting.

Menguatkan tulang dan gigi. Kedua-dua kalsium dan magnesium, yang mempunyai banyak khasiat biji wijen, sangat penting untuk kesihatan dan pengukuhan tulang dan gigi.

Kolesterol. Asid lemak tak jenuh ganda yang mengandungi bijan sangat penting untuk kesihatan dan mengatasi apa yang disebut kolesterol "buruk", serta meningkatkan kesihatan jantung dan peredaran darah.

Anda mungkin juga berminat dengan .. Quinoa, khasiat, penanaman dan resipi untuk memasaknya

Menurunkan kadar gula dalam darah. Pengambilannya sangat positif bagi penderita diabetes jenis II, kerana membantu menurunkan kadar glukosa dalam darah dan dalam badan.

Melawan keguguran rambut. Wijen atau bijan dan terutama minyak bijan sangat sihat dan memulihkan rambut.

Osteoporosis. Berkat jumlah kalsium dan magnesium, makanan dan nutriennya baik untuk mencegah atau mengatasi osteoporosis, penyakit yang disebabkan oleh kekurangan kalsium tetapi juga berkaitan dengan diet yang buruk, gula industri berlebihan dan makanan halus.

Sembelit. Berkat khasiat serat dari biji wijen, ia sangat berguna untuk menyelesaikan masalah saluran usus, seperti sembelit, memberi manfaat kepada seluruh sistem pencernaan.

Antioksidan Seperti yang telah kita lihat, beberapa vitamin yang dikandungnya, terutama vitamin A, bertindak sebagai antioksidan, melawan radikal bebas dan memberikan kesihatan pada sel.

Anemia. Berkat kandungan zat besi yang tinggi, dan vitamin B6 yang turut serta dalam sintesis hemoglobin, biji wijen memberikan manfaat untuk mencegah atau memerangi anemia kekurangan zat besi.

Kehamilan. Biji wijen memberikan manfaat pemakanan dan sangat baik untuk wanita hamil, berkat zat besi dan kalsiumnya, walaupun pada bulan-bulan pertama diyakini mungkin lebih baik untuk menghindari penggunaannya.

Urut untuk menghilangkan rasa sakit. Minyak wijen digunakan untuk mengurut dan melegakan sakit otot. Juga untuk meringankan otot kaki untuk regangan.

Sindrom pramenstruasi. Fitoestrogen dan asid lemak dalam biji wijen sangat berkesan untuk merawat gejala pramenstruasi.

bijan

Kontraindikasi biji wijen

Biji wijen dapat memiliki kontraindikasi dalam beberapa kasus, seperti pada orang yang alergi terhadap kacang, seperti kacang dan kenari, kerana mereka juga mungkin mengalami alergi terhadap biji ini.

Anda mungkin juga berminat .. Ketahui mengenai protein sayuran yang sesuai untuk vegan

Di beberapa bahagian dunia, terutama India, biji wijen diyakini abortifacient, oleh itu penggunaannya dapat dielakkan selama tiga bulan pertama kehamilan. Tetapi kami tidak menemui bukti saintifik dalam hal ini.

Dianjurkan untuk mengambil tidak lebih dari 25 hingga 30 gram bijan setiap hari. Jumlah yang lebih tinggi boleh memberi kesan negatif kepada sistem pencernaan, dan dalam beberapa kes menyebabkan cirit-birit, kerana kesan pencaharnya.

Disyorkan

Halia, khasiat, faedah, penanaman dan cara menggunakannya menurunkan berat badan
Pudina: kebaikan tanaman ini
Chia, kegunaan, sifat kontraindikasi dan banyak lagi