Cassia angustifolia atau Sen (Senna Alexandria) menggunakan dan bahaya pencahar milenium

Cassia angustifolia juga disebut senna atau senna adalah tanaman dengan sifat pencahar dan pelangsingan. Sebagai teh pelangsing, ia mesti digunakan pada tahap tertentu, kerana jika tanaman ini disalahgunakan, ia boleh merosakkan kesihatan kita. Itulah sebabnya saya menulis artikel ini supaya anda dapat mengetahui lebih lanjut mengenai tanaman ini dan cara menggunakannya dengan betul.

Apa itu Cassia angustifolia?

Senna alexandrina (Cassia angustifolia) adalah tumbuhan dari keluarga Fabacea dari genus Cassia. Berasal dari Asia, ia dibawa ke Timur Tengah, Afrika Utara, awalnya oleh orang Mesir dan kemudian oleh orang Arab, Yunani dan Rom.

Nama lain yang diberikan kepada tanaman ini adalah:

  • Cassia acutifolia.
  • Cassia alexandrina.
  • Cassia lanceolata.
  • Cassia yang menenangkan.
  • Cassia senna.

Ia kini ditanam dan dijumpai di semua kawasan separa kering di dunia.

Sejak zaman Mesir, tanaman ini telah digunakan untuk khasiat herba dan penggunaannya sebagai pencahar yang dipergiatkan pada zaman Renaissance.

Cassia angustifolia atau Sen (Senna Alexandria) menggunakan dan bahaya pencahar milenium 1

Namanya, senna, diberikan oleh ahli taksonomi moden yang menyatukan dua spesies menjadi satu nama, tetapi di kebanyakan farmakopia, ela senna terdapat di bawah dua nama, Cassia senna L. (alexandria cassia) dan Cassia angustifolia (cassia dari India).

Untuk penggunaan kasia secara terapeutik dan perubatan, daun (folioles) dan buah (folikel) digunakan. Daun mempunyai kesan pencahar yang lebih kuat daripada buahnya.

Cassia angustifolia selain menjadi julap yang sangat berkesan, ia juga membantu anda menurunkan berat badan, tetapi perlu menggunakannya secara sederhana.

Sen, senna atau cassia sebagai Pencahar Semula jadi.

Penyerapan tanaman ini boleh digunakan sebagai pembersih vermifuge dan pembersih.

Teh ini bermanfaat bagi mereka yang telah menjalani pembedahan rektum atau mengalami hernia. Ia juga berguna apabila kolonoskopi diperlukan.

Minum teh ini sebelum peperiksaan membantu membersihkan usus dan akan menyumbang kepada gambaran peperiksaan yang lebih jelas.

Sifat dan utiliti Cassia angustifolia.

Senna atau cassia adalah tumbuhan dengan sifat pencahar, pembersih, antasid, pemurnian dan vermifuge.

Kerana semua sifat ini, kasia dapat digunakan dalam perawatan penyakit kelamin, penyakit jamur, tekanan darah tinggi, kolesterol tinggi, sembelit, kolik empedu, demam, gas, fisur dubur, buasir, penyakit kulit dan mata. .

Bagaimana infus Cassia angustifolia menipis.

Senna atau cassia adalah tumbuhan yang biasa digunakan untuk menurunkan berat badan. Namun, kerana sifat pencaharnya, jika digunakan tidak lebih dari 7 hari atau boleh mendatangkan masalah kesihatan yang serius.

Teh Senna mengurangkan selera makan, membantu makanan bergerak lebih cepat melalui usus, sebelum nutrien dan kalori diserap oleh badan.

Anda mungkin juga berminat .. Hops: sifat perubatan, penanaman dan kontraindikasi bahan bintang dalam bir

Penurunan berat badan ini, dengan cara ini, tidak sihat. Alternatif terbaik adalah memilih makanan, minuman dan teh yang mempercepat metabolisme.

Teh hijau mempunyai kesan yang lebih disyorkan, selamat dan tahan lama. Teh senna atau cassia dapat digunakan sebagai tahap pembersihan awal untuk menyahtoksin badan, tetapi kemudian lebih efektif menggunakan teh dan makanan lain sebagai bagian dari diet harian.

Cara menggunakan Sen atau Cassia angustifolia.

Tumbuhan ini digunakan dalam infusi atau rebusan atau ekstrak kering sebagai serbuk, dos ekstrak adalah satu 20mg setiap hari, persembahan komersial biasanya berasal dari 10 hingga 60 mg.

Sedangkan untuk teh, infus atau rebusan, ia dibuat dari daun kering, dihancurkan dan dikumpulkan sebelum tanaman menghasilkan buahnya, ia diambil pada waktu malam sebelum tidur, hanya sebiji sehari.

Dos yang sesuai adalah 1 hingga 8 gram, dengan 3 gram adalah yang paling disyorkan untuk kesan pencahar ringan.

Sumber yang dirujuk: //www.plantsjournal.com/vol1Issue1/Issue_may_2013/5.pdf

Kesan buruk dari tanaman.

Tumbuhan ini memberikan kelegaan terhadap sembelit. Namun, untuk menggunakannya dengan selamat, tidak boleh diambil dalam jangka masa yang lama.

Penggunaan tumbuhan ini secara berterusan dapat melemahkan usus dan menyebabkan perubahan warna air kencing.

Langkah berjaga-jaga dengan penggunaan infus atau ekstrak Cassia angustifolia.

Walaupun telah digunakan selama beratus-ratus tahun, disarankan untuk berjumpa doktor sebelum meminumnya, terutama yang sangat tua.

Walaupun terdapat banyak manfaat yang ada, ia harus digunakan dengan berhati-hati dan di bawah bimbingan perubatan, kerana penggunaan tanaman ini secara berterusan dapat menyebabkan gangguan usus, memicu kolik yang kuat dan bahkan menimbulkan kecenderungan untuk kanser leher rektum.

Penggunaan tanaman ini juga dapat menurunkan kadar kalium, jadi tidak boleh digabungkan dengan makanan diuretik yang mempunyai kesan yang sama.

Tahap kalium rendah, yang dikenali sebagai ketidakseimbangan elektrolit, dapat mengubah degupan jantung dan menyebabkan kelemahan fizikal.

Infusi senna atau cassia dapat berinteraksi dengan ubat penghalang kalsium dan menyebabkan reaksi buruk.

Tindakan cassia mengurangkan penyerapan nutrien dalam usus besar, menjadikan tubuh kekurangan vitamin dan mineral penting.

Orang yang menderita kemurungan atau kegelisahan juga tidak boleh mengambil infus ini untuk jangka masa panjang.

Menggunakan teh ini untuk jangka masa yang lama atau berlebihan boleh menyebabkan kerosakan kronik pada hati dan buah pinggang; boleh merosakkan usus besar dan rektum; menyebabkan kelemahan tulang; kelemahan otot dan pengekalan cecair.

Kontraindikasi Sena, Sen atau Cassia.

Tumbuhan ini dikontraindikasikan sepenuhnya dalam kes berikut:

  • Kehamilan.
  • Wanita yang sedang menyusui atau mengalami rahim yang meradang
  • Anak-anak
  • Individu yang mengalami anemia
  • Pembawa hernia perut
  • Orang yang menghidap penyakit buah pinggang atau hati
  • Orang yang menderita cystitis, dehidrasi atau loya.
  • Pesakit yang mengambil ubat.
  • Pesakit yang mengalami masalah jantung atau saluran darah.
  • Orang yang menderita radang usus buntu atau radang usus, seperti penyakit Crohn, kolitis ulseratif, buasir, atau bisul.
Anda mungkin juga berminat .. Mullein: apa khasiatnya dan untuk apa tanaman ubat ini digunakan?

Interaksi dadah.

Digoxin (Lanoxin).

Senna adalah sejenis pencahar yang dipanggil julap perangsang. Pencahar perangsang dapat menurunkan kadar kalium dalam badan. Tahap kalium yang rendah dapat meningkatkan risiko kesan sampingan dari digoxin (Lanoxin).

Warfarin (Coumadin)

Pada sesetengah orang, senna boleh menyebabkan cirit-birit. Cirit-birit boleh meningkatkan kesan warfarin dan meningkatkan risiko pendarahan. Sekiranya anda mengambil warfarin, jangan mengambil senna dalam jumlah yang berlebihan.

Diuretik

Sebilangan julap dapat menurunkan kalium di dalam badan. «Diuretik» juga dapat menurunkan kalium di dalam badan, jadi pengambilannya bersama boleh menyebabkan kekurangan kalium dan ini adalah masalah bagi kesihatan kita.

Beberapa diuretik yang dapat menurunkan kalium termasuk chlorothiazide (Diuril), chlorthalidone (Thalitone), furosemide (Lasix), hydrochlorothiazide (HCTZ, Hydrodiuril, Microzide), dan lain-lain.

Sumber yang dirujuk: //www.researchgate.net/publication/290605291_Pharmacognostical_and_biolog_studies_on_senna_its_products_An_overview

Cara menggunakan tanaman ini untuk menurunkan berat badan.

Sifat pencahar dari sena atau kasia membantu anda menurunkan berat badan, kerana ia meningkatkan kekerapan pengosongan dan menghalang penyerapan air dan lemak oleh usus.

Penggunaan sene tidak dianjurkan selama lebih dari 7 hari atau dalam kepekatan yang sangat tinggi, kerana dapat membahayakan keseimbangan mikrobiota usus dan memicu munculnya penyakit.

Pilihan untuk menurunkan berat badan menggunakan tanaman ini adalah infus dengan daun tanaman.

Cara membuat teh pelangsingan ini.

Saya akan memberi anda tiga cara berbeza untuk melakukan semuanya untuk memanfaatkan sepenuhnya prinsip aktif tumbuhan.

Resipi pertama:

Letakkan air panas (tidak mendidih) di atas 0.5 hingga 2 gram (seperempat sudu teh) cangkir tanaman.

Elakkan menggunakan teh senna dalam sachet, kerana ia mungkin mengandungi terlalu banyak atau sedikit ramuan.

Oleh kerana kesan tanaman ini, perlu mengawal seberapa banyak yang mungkin kita gunakan untuk membuat teh. Biarkan teh meresap selama 10 minit, tapis dan minum ..

Anda juga mungkin berminat .. Minyak pati Lavender: Sifat dan Kegunaan

Resipi kedua:

Anda boleh membuat teh sene dengan merendam daun dalam air sejuk selama 12 jam.

Dengan cara ini, kami memperoleh teh yang sangat ringan dengan kesan pencahar yang dikurangkan, lebih selamat digunakan.

Teh ini mempunyai rasa pahit, warna kuning dan aroma yang lemah.

Resipi ketiga.

ramuan:

  • ½ sudu daun senna, sena atau cassia kering.
  • 250 ml air.

Masukkan daun ke dalam periuk, masukkan air dan rebus selama 5 minit.

Biarkan sejuk sedikit, tapis dan minum teh sebanyak ini dibahagi dua kali pada hari yang sama.

Cadangan pengambilan teh Senna, Senna atau Cassia.

Akhirnya, beberapa petua dan cadangan untuk penggunaan tanaman yang kuat ini dengan lebih baik.

Untuk mengurangkan kemungkinan sakit kolik dan perut, gunakan sedikit sene dan campurkan dengan ramuan lain seperti: adas, kayu manis, ketumbar, kulit jeruk, anise atau halia.

Lebih baik minum teh sene sebelum tidur.

Teh ini memerlukan masa 6 hingga 12 jam untuk bertindak, maka kesannya akan diberikan pada waktu pagi. Minum tidak lebih dari dua cawan sehari. Sekiranya anda menggunakan kilang untuk pertama kalinya, ambil jumlah yang lebih kecil untuk memeriksa reaksi anda dan untuk mengelakkan kemungkinan timbulnya kolik.

Tumbuhan ini dapat melegakan sembelit dan, dalam jumlah yang sedikit, dalam jangka waktu yang singkat, ia boleh bermanfaat dan menyucikan badan.

Adalah baik untuk menjelaskan bahawa walaupun tumbuhan ini adalah gaya untuk menurunkan berat badan dan berfungsi untuk tujuan ini, namun cara terbaik untuk menurunkan berat badan dengan cara yang berpanjangan adalah berdasarkan pemakanan yang sihat dan aktiviti fizikal yang teratur, tidak ada lagi rahsia daripada kedua-duanya barang.

Jangan ubat sendiri! Rujuk doktor walaupun menggunakan teh dan ubat semula jadi.

PENTING : Maklumat ini bertujuan untuk melengkapkan, bukan menggantikan, nasihat doktor atau profesional penjagaan kesihatan anda dan tidak bertujuan untuk merangkumi semua kemungkinan penggunaan, langkah berjaga-jaga, interaksi, atau kesan buruk. Maklumat ini mungkin tidak sesuai dengan keadaan kesihatan khusus anda. Jangan sekali-kali menangguhkan atau mengabaikan mendapatkan nasihat perubatan profesional dari doktor anda atau penyedia perkhidmatan kesihatan yang berkelayakan lain kerana ada sesuatu yang telah anda baca mengenai perkara-perkara eko. Anda harus selalu bercakap dengan profesional penjagaan kesihatan sebelum memulakan, menghentikan, atau menukar apa-apa jenis rawatan.

Disyorkan

Halia, khasiat, faedah, penanaman dan cara menggunakannya menurunkan berat badan
Pudina: kebaikan tanaman ini
Chia, kegunaan, sifat kontraindikasi dan banyak lagi