Alfalfa. Sifat tanaman dan pucuknya

Alfalfa, yang nama saintifiknya adalah Medicago sativa, terkenal sebagai salah satu makanan yang paling banyak dikonsumsi sebagai tauge. Sebenarnya, tauge alfalfa adalah perkara pertama yang terlintas dalam fikiran ketika kita memikirkan cara yang baik ini untuk memakan beberapa makanan.

Tumbuhan alfalfa tergolong dalam keluarga yang sama dengan kekacang, Fabaceae, dan mempunyai banyak khasiat.

Telah diketahui bahawa tanaman ini berasal dari Kaukasus dan Asia Kecil dan diperkenalkan ke benua Eropah oleh orang Yunani, yang seterusnya membawanya ke Itali sekarang.

Namun, ia datang ke Sepanyol melalui orang Arab. Sebenarnya, namanya berasal dari bahasa Arab Hispanik, dan dari Sepanyol ia dibawa ke seluruh Eropah dan juga ke bahagian lain di dunia.

Khasiat alfalfa dapat dimakan, selain tumbuh, melalui daun dan bijinya.

sifat alfalfa

Tumbuhan Alfalfa: cara membuatnya

Tumbuhan Alfalfa adalah salah satu kaedah terbaik untuk memakan tanaman ini dan mendapat manfaat dari khasiatnya.

Terdapat beberapa cara untuk membuat tauge alfalfa atau tauge dari benih lain, yang paling mudah adalah dengan tanaman percambah, yang merupakan perkakas yang anda tambahkan biji dan air, dan ia dapat dilakukan dengan mudah, atau jika anda tidak mempunyai percambah, buat dengan mudah.

Anda perlu membuat germinator:

  • Balang kaca.
  • Segi empat kain sifon
  • Getah untuk memegang kain

Dan untuk membuat tauge:

  • Biji Alfalfa
  • Air

Cara membuat tauge alfalfa

Masukkan biji ke dalam balang dan isi dengan air. Biarkan semalaman. Pada waktu pagi anda menyaringnya dan melewati air sekali lagi, kali ini membiarkan air jatuh melalui penutup kain kasa, dengan getah diikat dengan kuat sehingga benih tidak jatuh.

Anda mungkin juga berminat dengan .. Teh putih, khasiat, bentuk penggunaan dan kontraindikasi

Setiap hari kita menukar benih melalui air lagi, dan dalam 5 atau 6 hari kita akan menyediakan pucuk pucuk kita untuk dimakan.

Amaran: mereka boleh dibiarkan di dalam peti sejuk dan dimakan selama beberapa hari, tetapi berhati-hatilah untuk tidak meletakkan terlalu banyak biji kerana jika tidak, anda akan memakan lebih banyak tauge daripada yang anda mahukan.

Tepung Alfalfa boleh disertakan, selain salad, dalam hampir semua hidangan dan terdapat banyak resipi vegan mentah yang boleh anda buat dengan sayur-sayuran ini.

pucuk alfalfa

Sifat alfalfa

Alfalfa terkenal dengan khasiat dan khasiat perubatannya. Antaranya penting vitamin dan mineral penting untuk kesihatan.

Tumbuhan alfalfa dalam pelbagai bentuknya dapat dimakan kaya akan vitamin A , kerana mengandung dosis retinol yang baik. Nutrien ini diubah menjadi vitamin ini di dalam badan, dan sangat penting untuk pembentukan kuku, rambut, tulang, dan untuk kesihatan mata dan penglihatan.

Ini juga mengandung vitamin C , antioksidan dan penguat sistem kekebalan tubuh, juga sangat penting untuk menyerap zat besi, yang juga mengandung alfalfa.

Vitamin lain yang termasuk dalam sifat alfalfa adalah vitamin E , antioksidan yang sangat kuat yang membantu melawan kemerosotan sel dan radikal bebas, ia juga merupakan antikoagulan.

Dan juga mengandung vitamin K , sangat baik untuk pendarahan dan penguatan tulang, serta sangat bermanfaat untuk fungsi hati yang baik.

Di antara mineral yang terdapat dalam alfalfa, perlu diserlahkan kalsium , kalium , zat besi dan fosforus . Semua sangat penting untuk fungsi organik yang baik.

pucuk alfalfa

Masih belum memasukkan tauge alfalfa dalam makanan anda? Tunggu apa lagi?

Disyorkan

Halia, khasiat, faedah, penanaman dan cara menggunakannya menurunkan berat badan
Pudina: kebaikan tanaman ini
Chia, kegunaan, sifat kontraindikasi dan banyak lagi