Minyak argan dan khasiatnya yang bermanfaat

Minyak argan adalah minyak sayuran yang digunakan selama ribuan tahun untuk khasiatnya. Dari mana asalnya? Untuk apa? o Bagaimana ia digunakan? adalah beberapa soalan yang akan kami sampaikan kepada anda di bawah.

Dari mana minyak Argan berasal?

Minyak argan diperoleh dengan menekan sejuk dari biji pohon Argania Espinosa, yang lebih dikenal sebagai pohon Argan, yang tumbuh liar di wilayah barat daya Maghribi, di mana pokok-pokok ini yang penuh dengan buah berdaging adalah sasaran kegemaran kambing. asli.

Ini adalah spesies pokok tertua ketiga di planet ini, kerana spesies pokok Argan telah dijumpai pada masa tersier.

Pokok ini, sebagai tambahan kepada manfaat yang diberikan buahnya kepada kita, adalah salah satu pohon yang mempunyai ketahanan yang paling besar terhadap kemarau, pohon ini disesuaikan untuk hidup di iklim hampir padang pasir. Mampu menahan suhu lebih tinggi daripada 50º C. Oleh kerana ia dapat mengembangkan akar panjang untuk mendapatkan air dari kedalaman bumi, ia tegap dan dengan batang berbentuk skru, yang memungkinkannya naik dan mencapai buahnya dengan mudah. Pokok Argan dapat hidup lebih dari 200 tahun .

Di daerah dengan curah hujan rendah, pohon Argan menyumbang dengan menjaga kelembapan ekosistem dengan menyimpan air. Ini membolehkan penduduk kampung di kawasan itu menanam barli untuk memberi makan ternakan. Sekiranya kekeringan melampau, ia akan kehilangan daun untuk mengekalkan air maksimum dan mencegah kehilangan melalui peluh. Kayu dan buah digunakan untuk kayu bakar dan makanan binatang, sementara biji-bijian dijadikan minyak yang digunakan sebagai perawatan untuk kondisi kulit, alat kecantikan, dan pasta mentega badam yang sering makan dengan roti.

Minyak berwarna amber berasal dari pantai Haha di Maghribi sejak sekurang-kurangnya 600 SM. C., orang Phoenician bergantung pada minyak untuk penyembuhan dan kecantikan. Dan selama berabad-abad, kehidupan di pelosok dunia ini, terutama bagi orang Berber di Afrika Utara, sangat berkaitan dengan akar pokok yang dalam.

Bagaimana minyak Argan diekstrak?

Pada masa lalu, kambing memakan buah pokok Argan secara bebas, kemudian kacang atau biji dikumpulkan dari tinja dan kemudian digiling. Pada masa ini dan atas alasan kebersihan, selain fakta bahawa proses kambing mengubah bau dan rasa minyak Argan; Teknik mekanik digunakan untuk pengambilan pulpa atau pengeringan di bawah sinar matahari, walaupun di banyak daerah pulpa masih diberikan kepada haiwan kerana tidak sesuai untuk dimakan oleh manusia.

Anda juga mungkin berminat .. Manfaat dan Sifat Lavender

Selama bertahun-tahun, wanita-wanita dari komuniti itu duduk di tanah berputar-putar menumbuk batu untuk memecahkan cangkang luar kacang Argan, yang diyakini 16 kali lebih keras daripada kacang hazel. Kerana kesabaran dan kemahiran yang diperlukan untuk mengelakkan kerosakan pada inti di mana "emas cair" disimpan, tugas itu selalu dianggap pekerjaan wanita. Setelah kacang dibelah, mereka dibawa ke kilang untuk menekan sejuk, wanita menghancurkan biji menjadi pasta. Mereka menguli pasta ini dan menapis minyak Argan. Penduduk tempatan memberikan jenazah kepada haiwan untuk memberi makan. Berbers menyaring minyak beberapa kali. Mereka meninggalkan minyak di dalam bekas selama beberapa minggu untuk mencabutnya, sedikit demi sedikit sedimen terkumpul di bahagian bawah bekas.Mereka mengeluarkan minyak bersih dan menyaringnya berkali-kali untuk mendapatkan minyak jernih.

Minyak argan dan khasiatnya yang bermanfaat 1

Teknik artisan nenek moyang yang diturunkan dari generasi ke generasi, di mana karya manual yang mahir ditambahkan kepada jumlah lebih dari 30 kg biji untuk satu liter minyak Argan. Walaupun pada zaman kita yang sangat mekanis, minyak Argan adalah karya yang dihubungkan dengan hati pelbagai komuniti dan koperasi wanita.

Pokok argan: kebaikan umat manusia

Seawal tahun 1500, usaha dilakukan untuk memperkenalkan minyak Argan ke pasar Eropa, tetapi produk tersebut tidak pernah beredar. Pada abad ke-20, semakin banyak petani mulai membersihkan hutan Argan yang sudah lama ditanam untuk menanam jeruk, tomato, pokok zaitun, dan tanaman lain yang dilihat lebih berharga. Kerana penurunan jumlahnya dan pelbagai masalah ekologi, pokok Argan telah diletakkan di bawah perlindungan UNESCO. Penetapan biosfera UNESCO ini telah membatasi bekalan minyak Argan, menjadikannya salah satu minyak paling jarang dan paling mahal di dunia.

Pada masa itulah organisasi nasional dan antarabangsa campur tangan dan mulai mengambil langkah-langkah untuk membalikkan tren dan mempromosikan penanaman. Berharap untuk melindungi tanaman adalah penyelidik dan profesor sains yang berpangkalan di Maghribi, Zoubida Charrouf. Dia berpendapat bahawa pokok Argan sangat penting untuk menjaga gurun Sahara. Dan dia tahu bahawa jika wilayah itu dapat memperoleh keuntungan ekonomi dari minyak, permintaan untuk menanam dan memelihara pohon yang sihat juga akan meningkat. Dia melakukan penyelidikan yang mengesahkan sifat kaya antioksidan minyak dan kaedah perintis untuk meningkatkan kualiti dan produksi. Kemudian, pada tahun 1996, Charruof mengasaskan koperasi untuk menghasilkan minyak Argan.Pemerintah Maghribi segera mengambil jalan dengan melancarkan inisiatif untuk meningkatkan pengeluaran, dan pada tahun 2009, minyak Argan melamar Indikasi Geografi Terlindung (PGI), produk pertama dari negara Afrika dengan penghormatan tersebut.

Penyelidikan yang menyokong faedah yang telah lama diumumkan digabungkan dengan rantaian bekalan yang dipercayai menarik minat industri kosmetik, dari syarikat multinasional hingga pengeluar yang baru muncul.

Lebih dari 2 juta penduduk di kawasan ini, termasuk hampir 1 juta di bandar Agadir, bergantung pada pokok Argan untuk faedah ekologi, perubatan, makanan, tempat tinggal dan penghidupan. Kini mereka dibiayai dan dilatih oleh pemerintah daerah dan pihak berkuasa internasional untuk menghasilkan minyak Argan di koperasi dan memelihara sumber daya alam di rantau ini secara serentak.

Anda mungkin juga berminat .. Sifat, faedah dan kontraindikasi madu

Sifat minyak argan

Minyak Argan tulen mudah diserap dan mengatur keseimbangan pH kulit, memperbaiki penampilan rambut anda dan juga menyuburkan organisma anda. Ia boleh digunakan sendiri atau digabungkan dengan minyak pati lain:

Untuk kulit:

Sapukan sebilangan kecil ke telapak tangan dan gosokkannya dengan kuat untuk memanaskan minyak dan menambah peluasannya, gosok dan ulangi seberapa banyak kali perlu, ia boleh ditambahkan ke krim atau losyen biasa anda.

  • Anti-radang
  • Mengawal sebum atau minyak berlebihan pada kulit
  • Mencegah dan melemahkan penampilan jerawat
  • Pelindung matahari semula jadi
  • Menyuburkan kulit
  • Melembapkan kulit
  • Meremajakan
  • Mengurangkan parut dan kesan regangan
  • Meringankan dan menghilangkan noda
  • Penyembuhan semula jadi dan berkesan terhadap eksim dan Psoriasis
  • menguatkan kuku
  • mengelakkan tangan kering

Untuk rambut:

Sapukan sebilangan kecil minyak Argan ke telapak tangan dan gosokkannya dengan kuat untuk memanaskan minyak dan meningkatkan peluasannya. Sapukan terus pada rambut lembap dari hujung ke arah kulit kepala. Anda juga boleh menggabungkannya dengan krim pengganti, syampu atau perapi dengan menambahkan setetes emas cair ke basuh anda.

  • Tutup dan elakkan hujung berpecah
  • Melembapkan rambut
  • Membaiki rambut yang rosak
  • Memberi bersinar
  • menyembuhkan kelemumur
  • mencegah kulit kepala kering

Perbezaan antara minyak argan kosmetik dan masakan

Minyak argan kuliner adalah makanan super dan juga salah satu minyak termahal di dunia, berharga hampir $ 300 seliter. Semasa penjelasannya, kacang-kacangan menjalani proses memanggang yang meningkatkan rasa dan bau kacang halus. Walaupun sebilangan pemurnian lebih suka proses yang tidak dibakar untuk mendapatkan sifat pengekstrakan bersih.

Anda juga mungkin berminat .. Magnesium, mineral dengan banyak faedah

Apabila minyak Argan digunakan untuk kosmetik, di beberapa koperasi atau syarikat kosmetik itu sendiri mereka dapat "meregangkan" minyak Argan dengan menambahkan asas berminyak yang lain dan bahkan melalui proses pengekstrakan bau atau penambahan minyak wangi sehingga tidak penggunaannya disyorkan untuk makanan.

Minyak sayuran argan organik

Minyak Argan kuliner dianggap makanan super kerana:

  • Asid oleik dalam minyak Argan baik untuk orang dengan kadar kolesterol tinggi.
  • Asid lemak dalam minyak Argan menghasilkan prostaglandin, yang membantu fungsi imunisasi dan anti-radang.
  • Minyak argan mengandungi sterol, yang membantu menyekat penyerapan kolesterol dalam usus.
  • Membantu meningkatkan penghadaman.
  • Minyak argan bermanfaat untuk penyakit artritis dan reumatik.

Saya harap saya tidak melampaui maklumat! Tetapi dunia kosmetik dan makanan semula jadi adalah sesuatu yang menimbulkan banyak persoalan, jika masih ada yang tersisa, saya akan menyimpannya untuk catatan lain ... Berkongsi dan memberi pendapat anda membantu kami berkembang!

PENTING : Maklumat ini bertujuan untuk melengkapkan, bukan menggantikan, nasihat doktor atau profesional penjagaan kesihatan anda dan tidak bertujuan untuk merangkumi semua kemungkinan penggunaan, langkah berjaga-jaga, interaksi, atau kesan buruk. Maklumat ini mungkin tidak sesuai dengan keadaan kesihatan khusus anda. Jangan sekali-kali menangguhkan atau mengabaikan mendapatkan nasihat perubatan profesional dari doktor anda atau penyedia perkhidmatan kesihatan yang berkelayakan lain kerana ada sesuatu yang telah anda baca mengenai perkara-perkara eko. Anda harus selalu bercakap dengan profesional penjagaan kesihatan sebelum memulakan, menghentikan, atau menukar apa-apa jenis rawatan.

Disyorkan

Halia, khasiat, faedah, penanaman dan cara menggunakannya menurunkan berat badan
Pudina: kebaikan tanaman ini
Chia, kegunaan, sifat kontraindikasi dan banyak lagi