Senna atau Cassia Angustifolia, tumbuhan pencahar semula jadi untuk diminum sebagai teh

Apa itu tanaman senna

Senna adalah tumbuhan yang nama ilmiahnya adalah Cassia Angustifolia , juga dikenal sebagai senna alexandrina, yang awalnya berasal dari Timur Jauh dan dipopularkan di Eropah Barat pada Zaman Pertengahan.

senna meninggalkan cara penyediaan

Ia adalah tumbuhan keluarga Fabacea dari genus Cassia. Berasal dari Asia, dibawa ke Timur Tengah, kemudian Afrika Utara, awalnya dimakan oleh orang Mesir dan kemudian oleh orang Arab, Yunani dan Rom.

Nama lain yang diberikan kepada tanaman ini adalah:

  • Cassia acutifolia.
  • Cassia alexandrina.
  • Cassia lanceolata.
  • Cassia yang menenangkan.
  • Cassia senna.

Ia kini ditanam dan dijumpai di semua kawasan separa kering di dunia.

Sejak zaman Mesir, tanaman ini telah digunakan untuk khasiat herba dan penggunaannya sebagai pencahar yang dipergiatkan pada zaman Renaissance.

Daun dan buah tanaman senna digunakan untuk sifat pencaharnya. Ia boleh didapati di kedai-kedai herba dan tidak ada batasan penjualannya pada masa ini, kerana ia tidak menimbulkan keracunan serius, walaupun ia mempunyai sedikit bahaya yang berkaitan dengan penyalahgunaannya, yang akan kita bicarakan kemudian.

Justru karena dari kawasan yang sekarang kita kenal sebagai Pakistan dan India, tanaman ini disebut "Indian senna" untuk membezakannya dari spesies lain dari keluarga besar yang terdiri dari Cassia.

Namanya, senna, diberikan oleh ahli taksonomi moden yang menyatukan dua spesies menjadi satu nama, tetapi di kebanyakan farmakopia, senna dijumpai dengan dua nama, Cassia senna L. (Alexandria cassia) dan Cassia angustifolia (cassia dari India).

Untuk penggunaan kasia secara terapeutik dan perubatan, daun (folioles) dan buah (folikel) digunakan. Daun mempunyai kesan pencahar yang lebih kuat daripada buahnya.

Anda mungkin juga meminati .. Passionflower. Sifat, faedah dan kontraindikasi

Cassia angustifolia selain menjadi julap yang sangat berkesan, ia juga membantu anda menurunkan berat badan, tetapi perlu menggunakannya secara sederhana.

Ciri pencahar Senna atau Cassia Angustifolia

Sifat pencahar senna bermaksud bahawa salah satu kegunaan utamanya adalah untuk merawat sembelit. Penyerapan tanaman ini boleh digunakan sebagai pembersih vermifuge dan pembersih. Ini kerana mereka membantu menguraikan unsur-unsur yang ada di usus dapat menyebabkan penyumbatan sisa makanan, kerana prinsip aktif senna membantu mewujudkan peristalsis usus yang berfungsi untuk mengosongkan.

Untuk sifat pencahar yang sama, tanaman senna digunakan untuk membersihkan usus dalam ujian perubatan seperti kolonoskopi. Ujian jenis ini memerlukan pembersihan kawasan usus untuk kejayaannya. Minum teh ini sebelum peperiksaan membantu membersihkan usus dan akan menyumbang kepada gambaran peperiksaan yang lebih jelas.

Senna atau cassia adalah tumbuhan dengan sifat pencahar, pembersih, antasid, pemurnian dan vermifuge.

Kerana semua sifat ini, kasia dapat digunakan dalam rawatan penyakit kelamin, penyakit jamur, tekanan darah tinggi, kolesterol tinggi, sembelit, kolik empedu, demam, gas, fisur dubur, buasir, penyakit kulit dan penyakit mata.

Teh daun Senna: cara menyediakannya

Sekiranya anda ingin mengetahui bagaimana teh daun senna disediakan, maka kami akan memberi anda ukuran yang tepat. Penting untuk diketahui bahawa mungkin terdapat infusi senna atau teh dalam sachet, siap untuk disiapkan dan dimakan.

Untuk menyediakan teh senna dengan daunnya, anda harus menggunakan nisbah 1 sudu besar untuk setiap cawan (250 cl) air. Penting untuk tidak berlebihan dengan jumlah ini, kerana boleh membahayakan atau tidak produktif.

Juga penting untuk mengambil maksimum dua cawan infus daun senna ini sehari. Anda juga boleh membuat infus dengan buahnya, walaupun lebih sukar diperoleh daripada daunnya.

Anda juga mungkin berminat .. Minyak Jojoba, Faedah, Kegunaan dan Kontraindikasi

Cara lain untuk mengonsumsi senna adalah melalui ekstrak cair atau sirap, kapsul senna serbuk, dan juga infusi enema.

sen

Senna infus untuk menurunkan berat badan: apa yang harus anda ingat

Di beberapa portal atau bahkan pemasar tanaman ini, mereka mempromosikannya sebagai "senna infus untuk menurunkan berat badan". Senna adalah pencahar, pembersih dan penyahtoksin. Oleh itu, jika anda menjalani diet untuk menurunkan berat badan dan membersihkan badan, infus senna dapat membantu anda dan sangat membantu anda.

Sekiranya anda tidak menjauhi makanan, ganti makanan dengan ramuan ini atau ramuan lain untuk membersihkan. Mereka adalah dua perkara yang berbeza.

Penting untuk menurunkan berat badan untuk mengambil kira faktor lain seperti diet yang baik. Tidak berguna untuk mengambil suntikan untuk membersihkan jika anda meneruskan diet yang tidak baik (kelebihan tepung halus, lemak haiwan dan gula).

Oleh itu, mulakan dengan menjaga diet anda. Makan protein sayur-sayuran, lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan, dan dengan itu anda dapat memperoleh faedah pemakanan yang diperlukan.

Kemudian, perkara lain yang tidak kurang pentingnya adalah menjaga kesihatan dan membakar lebih banyak tenaga dari badan dengan melakukan senaman fizikal. Tidak perlu bunuh diri di gimnasium. Cukup untuk menggabungkan makanan seimbang, makan tanpa kegelisahan, dengan berjalan-jalan atau menunggang basikal.

Teh Senna mengurangkan selera makan, membantu makanan bergerak lebih cepat melalui usus, sebelum nutrien dan kalori diserap oleh badan.

Berat badan, dengan cara ini, tidak sihat. Alternatif terbaik adalah memilih makanan, minuman dan teh yang mempercepat metabolisme.

Teh hijau mempunyai kesan yang lebih disyorkan, selamat dan tahan lama. Teh senna atau cassia dapat digunakan sebagai tahap pembersihan awal untuk menyahtoksin badan, tetapi kemudian lebih efektif menggunakan teh dan makanan lain sebagai bagian dari diet harian.

bahaya sen

Bahaya senna dan kontraindikasi

Senna tidak menunjukkan banyak ketoksikan, tetapi agak rendah. Tetapi ia adalah ramuan atau suplemen ubat, pembersih dan pencahar. Oleh itu, penggunaannya mestilah seperti ini, dan penggunaannya juga terhad.

Anda mungkin juga meminati .. Semanggi manis atau melilotus officinalis atau tanaman kumarin

Salah satu bahaya senna adalah berkaitan dengan penggunaan tanaman ini sebagai infus untuk menurunkan berat badan. Seperti yang kita katakan pada titik sebelumnya, membersihkan dan menurunkan berat badan tidak sama.

Oleh itu, jika anda tidak sembelit atau memerlukan pembersihan usus, jangan memakan tanaman senna, baik dalam suntikan atau dalam bentuk lain, kerana boleh menyebabkan cirit-birit dan kekejangan dalaman.

julap sen

Penggunaan tanaman ini juga dapat menurunkan kadar kalium, jadi tidak boleh digabungkan dengan makanan diuretik yang mempunyai kesan yang sama. Tahap kalium rendah, yang dikenali sebagai ketidakseimbangan elektrolit, dapat mengubah degupan jantung dan menyebabkan kelemahan fizikal.

Infusi senna atau cassia dapat berinteraksi dengan ubat penghalang kalsium dan menyebabkan reaksi buruk.

Tindakan cassia mengurangkan penyerapan nutrien dalam usus besar, menjadikan tubuh kekurangan vitamin dan mineral penting.

Orang yang menderita kemurungan atau kegelisahan juga tidak boleh mengambil infus ini untuk jangka masa panjang.

Orang yang mengalami kegatalan atau kecenderungan untuk cirit-birit harus mengelakkan pengambilannya . Begitu juga dengan orang yang mengalami sembelit yang berpanjangan atau kronik. Dalam kes ini terdapat jenis rawatan lain, jadi lebih baik anda berjumpa pakar atau doktor yang dipercayai daripada menggunakan tanaman senna.

Disyorkan

Halia, khasiat, faedah, penanaman dan cara menggunakannya menurunkan berat badan
Pudina: kebaikan tanaman ini
Chia, kegunaan, sifat kontraindikasi dan banyak lagi