Astragalus. Sifat, faedah dan kontraindikasi tumbuhan ini

Astragalus adalah tumbuhan perubatan yang nama saintifiknya adalah Astragalus membranaceus , yang berbagi namanya dengan tulang kaki dan hiasan seni bina, yang digunakan terutamanya dalam lajur.

Ini adalah tanaman asal Asia yang fungsi utamanya pada tahap perubatan adalah untuk memperkuat sistem kekebalan tubuh, tetapi khasiatnya digunakan untuk merawat banyak penyakit dan penyakit.

Tumbuhan ini berasal dari Asia dan banyak digunakan dalam perubatan tradisional Cina, di mana ia disebut Huang Qi, dan penggunaannya berasal dari zaman yang tidak dapat dilupakan. Pada masa ini dan kerana kejayaannya dalam merawat penyakit yang berbeza dan memperkuat sistem kekebalan tubuh, ia ditanam di banyak kawasan geografi.

Sifat Astragalus

Salah satu sifat Astragalus yang mesti kita ketahui adalah bahawa ia adalah imunostimulan yang berkesan dan kuat , seperti echinacea. Perbezaan dengan yang terakhir adalah bahawa astragalus dapat digunakan selama-lamanya tanpa mengurangkan kesan imunisasi, seperti halnya echinacea.

Ini disebabkan oleh polisakarida yang dikandung astragalus, yang meningkatkan pengeluaran interferon, protein yang mencegah masuknya virus ke dalam badan.

Di samping itu, astragalus mempunyai khasiat yang bermanfaat untuk melindungi hati , dan merangsang fagositosis .

Astragalus saponins membantu kesihatan kardiovaskular , kerana ia mempunyai tindakan hipotensi.

astragalus

Kebaikan

Terdapat banyak penyakit dan rawatan agresif yang menurunkan kemampuan sistem imun untuk bertindak. Untuk kes-kes ini, serta untuk mencegah penyakit pada waktu seperti musim luruh dan musim sejuk, astragalus memberikan faedah dan sangat berguna untuk melawan selsema, selesema dan penyakit khas lain pada bulan-bulan yang sejuk dalam setahun.

Mungkin juga menarik minat anda .. Tumbuhan abortif: apakah ramuan perubatan yang harus dielakkan semasa mengandung

Tindakan tanaman ini memendekkan masa jangkitan penyakit virus, juga membantu memperbaiki gejala.

Selain menguatkan sistem imun, sifat Astragalus sangat baik dan sering digunakan untuk penyakit berikut:

  • Otitis dan jangkitan telinga.
  • Selsema, selsema dan flus.
  • Penyakit jantung.
  • Masalah gastrointestinal, seperti ulser perut, gangguan pencernaan, atau untuk menguatkan usus.
  • Diabetes.
  • Hepatitis.
  • Herpes.
  • Alahan

Di samping itu, ia mempunyai kesan antioksidan , sebab itulah ia membantu mengatasi kemerosotan selular pada usia tua pramatang atau tabiat buruk. Dan telah terbukti menjadi penyembuh yang baik dan penambah tenaga .

astragalus

Kontraindikasi dan kesan sampingan Astragalus

Astragalus adalah tumbuhan yang digunakan terutamanya untuk menguatkan sistem imun dan merawat jangkitan tertentu. Bukan tanaman yang biasanya mempunyai komplikasi, dan sebenarnya ia banyak digunakan, tetapi ada beberapa kes di mana astragalus harus dihindari dan yang mana kita dapat menyenaraikan kontraindikasi.

Contohnya, sekiranya berlaku kehamilan atau tempoh menyusui, penggunaannya harus dielakkan sepenuhnya.

Mengenai kesan sampingan astragalus, harus diperhatikan bahawa tumbuhan ini mempunyai kesan antikoagulan, oleh sebab itu ia dapat mempengaruhi orang yang mengalami masalah pembekuan atau penyembuhan. Wanita juga harus menghindarinya semasa haid kerana boleh meningkatkan pendarahan.

Orang yang menderita penyakit autoimun seperti rheumatoid arthritis atau lupus juga harus mengelakkan penggunaan tanaman ini kerana kemungkinan kesan sampingannya.

Dan walaupun tanaman ini sangat baik untuk merawat hipertensi, sekiranya berlaku hipotensi juga harus dielakkan.

Disyorkan

Halia, khasiat, faedah, penanaman dan cara menggunakannya menurunkan berat badan
Pudina: kebaikan tanaman ini
Chia, kegunaan, sifat kontraindikasi dan banyak lagi