Apa itu biodigester dan bagaimana membuat buatan sendiri

Biodigester adalah alternatif untuk swasembada tenaga dan biofertilizer. Ini adalah cara memanfaatkan sisa itu sendiri untuk membuat sumber tenaga melalui ruang kedap udara.

Ini mengubah pelbagai jenis sampah menjadi biogas, yang dapat dieksploitasi dan digunakan dengan cara yang sama seperti gas konvensional.

biodigester

Bagaimana biodigester berfungsi?

Biodigester adalah cara yang murah dan mudah untuk mendapatkan tenaga yang berpotensi besar untuk dikembangkan dan digunakan secara meluas. Terdapat tiga jenis biodigesters: tangki septik, kubah terapung dan kubah tetap.

Tangki septik atau tangki septik biodigester mengubah air buangan menjadi gas melalui penapaian anaerob. Untuk ini, adalah mustahak bahawa air sisa dipisahkan dari air yang menggunakan sabun dan deterjen dari yang tidak, kerana ini dapat menghalang tindakan metabolik bakteria.

Biodigester kubah terapung (terutama digunakan di India) terdiri daripada tong dram, yang boleh dibuat dari keluli dan bahan lain, yang dipasang pada reaktor dengan dinding bata atau konkrit.

Jenis ketiga biodigester, disebut kubah tetap (digunakan di China) terdiri dari ruang gas tegas yang terbuat dari bata, batu, atau konkrit. Oleh kerana dibina secara besar-besaran di China, sumber tenaga jenis ini tidak menggantikan jenis sumber fosil yang lain.

Apa itu biodigester dan bagaimana membuat buatan sendiri 1

Buat biodigester buatan sendiri

Terdapat pelbagai jenis, dan dengan setiap bahan anda boleh membuat satu atau yang lain.

Polietilena tubular adalah yang dihasilkan di kebanyakan negara. Pilihan perhimpunan tambahan dan bahan-bahan yang berkaitan telah terhad kepada pilihan yang ada di ladang atau pasar luar bandar; Bahan yang diperlukan untuk biodigester dan dapur memasak adalah:

Biodigester

  • Polietilena tiub lutsinar. Diameternya akan berbeza-beza sesuai dengan kapasitas tanaman penghasil tempatan, biasanya dalam jarak 80 hingga 125 cm (bersamaan dengan lilitan 2.5 hingga 4 m). Tolok (ketebalan) hendaklah antara 800 dan 1,000 (200 hingga 250 mikron). Panjang tiub ditentukan oleh ukuran biodigester. Bahan yang paling sesuai adalah bahan yang digunakan di rumah hijau yang biasanya mengandungi penapis ultraviolet (UV) yang membantu memanjangkan jangka hayat plastik apabila terkena sinar matahari sepenuhnya.
  • Dua tiub seramik, 75 hingga 100 cm dengan diameter dalaman 15 cm.
  • Plastik berdiameter 12.5mm (PVC) (panjangnya bergantung pada jarak ke dapur).
  • Dua penyesuai PVC 12.5mm (lelaki dan wanita). diameter
  • Dua mesin basuh getah 7 cm (dari tiub dalaman kereta). diameter dan tebal 1 mm, dengan diameter lubang pusat 12.5 mm.
  • Dua mesin pencuci plastik tegar (perspex) berdiameter 10 cm dan lubang pusat 12.5 mm. Walaupun perspex lebih baik, mereka juga boleh diganti dengan plastik lama atau barang lain yang terbuat dari plastik kuat.
  • 2 m dari paip PVC 12.5 mm. diameter
  • Empat tayar (dari basikal, motosikal atau kereta) dipotong menjadi jalur selebar 5 cm.
  • Botol plastik lutsinar (berkapasiti 1.5 liter).
  • Satu siku PVC 12.5mm. diameter
  • Tiga PVC 12.5 mm «T». diameter
  • Paip simen PVC.
Anda mungkin juga berminat .. Anak lelaki yang membina kilang dengan basikal

Tangki simpanan gas

Peningkatan penting bagi teknologi biodigester adalah pemasangan tangki, yang diperbuat daripada plastik tiub yang sama dengan penghadam, untuk memastikan gas berada dekat dengan dapur. Ini telah mengatasi masalah kadar aliran gas yang rendah ketika digester terletak jauh dari dapur dan ketika paip gas yang menghubungkannya mempunyai diameter yang sempit.

Kompor memasak

Loji biodigester merangkumi kompor sederhana dengan paip galvanis berdiameter 12.5 mm, dua pembakar menggunakan paip jenis yang sama. Pengguna telah membuat banyak pengubahsuaian pada rancangan asas untuk memerangi kesan angin dan memenuhi keperluan peribadi. Banyak penyelidikan telah dilakukan untuk memperbaiki tungku konvensional, tetapi sangat sedikit pada tungku terpakai dengan biodigester.

Aspek praktikal

Apabila memilih lokasi yang sesuai untuk biodigester, tempat yang dekat dengan tempat bahan yang hendak diubah dijumpai lebih disukai. Lokasi dapur biasanya tidak menjadi masalah. Dinding dan lantai mesti kukuh, sebarang bahan yang menonjol seperti batu atau akar tajam mesti dikeluarkan dari dinding dan lantai.

Parit harus diletakkan supaya dapat mengalihkan air hujan. Dimensi parit mesti berukuran untuk menampung tiub plastik.

Kelebihan menggunakan biodigester

  • Ini memungkinkan untuk mengurangkan penebangan hutan kerana tidak perlu menggunakan kayu bakar untuk memasak.
  • Ia memanusiakan pekerjaan para petani, yang sebelumnya harus mencari kayu bakar di tempat yang semakin jauh.
  • Kepelbagaian kegunaan (pencahayaan, memasak makanan, pengeluaran tenaga elektrik, pengangkutan automotif dan lain-lain).
  • Ia menghasilkan biofertilizer yang kaya dengan nitrogen, fosforus dan kalium, mampu bersaing dengan baja kimia, yang lebih mahal dan merosakkan alam sekitar.
  • Menghilangkan sisa organik, misalnya kotoran haiwan, pencemaran alam sekitar dan sumber penyakit bagi manusia dan haiwan.
Anda mungkin juga berminat .. Pengecas lampu dan usb yang berfungsi dengan air dan garam

Penggunaan biodigester selain memungkinkan pengeluaran biogas menawarkan kelebihan yang sangat besar untuk transformasi sampah:

  • Meningkatkan keupayaan membaja baja. Semua nutrien seperti nitrogen, fosforus, kalium, magnesium serta unsur-unsur kecil disimpan dalam efluen. Dalam keadaan nitrogen, sebahagian besarnya, yang terdapat dalam kotoran dalam bentuk makromolekul, ditukar menjadi bentuk yang lebih sederhana seperti amonium (NH4 +), yang dapat digunakan secara langsung oleh tanaman. Perlu diingatkan bahawa dalam keadaan di mana kotoran dikeringkan ke alam sekitar, kira-kira 50% nitrogen hilang.
  • Bahan buangan lebih kurang berbau daripada efluen.
  • Kawalan patogen. Walaupun tahap pemusnahan patogen akan berbeza-beza mengikut faktor seperti suhu dan masa pengekalan, telah ditunjukkan secara eksperimen bahawa sekitar 85% patogen tidak bertahan dalam proses biodigesti.

Kesukaran teknikal

Pembinaan biodigesters melibatkan serangkaian kesukaran teknikal:

  • Penghadam mesti dekat dengan kawasan di mana substrat permulaan dikumpulkan dan ke kawasan penggunaan.
  • Suhu tetap mesti dikekalkan dan mendekati 35ºC. Ini dapat menjadikan proses pembiakan lebih mahal di iklim sejuk.
  • Ada kemungkinan bahawa, sebagai produk sampingan, SH2 diperoleh, yang beracun dan menghakis, bergantung pada substrat permulaan dan kehadiran atau ketiadaan bakteria pengurangan sulfator. Kehadiran SH2 menyebabkan kurang CH4 dihasilkan, mengurangkan kapasiti haba biogas dan menjadikan prosesnya lebih mahal kerana keperluan untuk membersihkannya.
  • Anda perlu mengumpulkan sisa organik berhampiran biodigester.
  • Risiko letupan, jika peraturan keselamatan untuk gas yang mudah terbakar tidak dipatuhi
Anda mungkin juga berminat dengan .. Penyaman Udara yang menggunakan Tenaga 80% lebih sedikit

Kesimpulannya

  • Penggunaan biodigesters menawarkan kelebihan besar untuk rawatan sisa organik dari operasi pertanian, selain mengurangkan beban pencemaran mereka, ia mengekstraksi sebahagian besar tenaga yang terkandung dalam bahan tersebut, meningkatkan nilai baja dan mengawalnya, bau busuk.
  • Penggunaan biogas untuk penjanaan elektrik dan tenaga haba memberi nilai tambahan kepada penggunaan biodigesters di perusahaan pertanian.
  • Hasil ekonomi tidak dapat digeneralisasikan kerana akan berubah mengikut keadaan di setiap tempat.
  • Negara-negara seperti China dan India secara tradisional menggunakan biogas sebagai bahan bakar untuk pemanasan, memasak dan pencahayaan. Pada masa yang sama mereka membaiki tanah yang rosak melalui penanaman selama berabad-abad. Eropah, AS dan Argentina sedang mengembangkan penyelidikan mengenai aplikasi biogas dengan tujuan untuk penggunaan masa depan yang lebih baik.
  • Biodigesters dapat memainkan peranan penting dalam sistem pertanian bersepadu, menyumbang kepada pengurangan pencemaran dan menambah nilai kotoran ternakan.
  • Kesan ekonomi biodigester berubah-ubah. Penerapan teknik dan hasil yang berjaya bergantung pada aspek seperti lokasi (ketersediaan bahan bakar tradisional) dan cara teknologi diperkenalkan, disesuaikan dan ditingkatkan mengikut keadaan tempatan dan teknikal. Teknologi biodigester filem tubular adalah cara yang murah dan sederhana untuk menghasilkan gas, teknologi ini dikembangkan untuk diterapkan terutama di negara-negara di mana keadaan sosio-ekonomi memudahkan penggunaannya dengan cepat, seperti Viet Nam dan Kemboja.

berjimat

Disyorkan

Halia, khasiat, faedah, penanaman dan cara menggunakannya menurunkan berat badan
Pudina: kebaikan tanaman ini
Chia, kegunaan, sifat kontraindikasi dan banyak lagi