Willow putih. Sifat perubatan

Apa itu willow putih

Willow putih, juga dikenali sebagai salguero dan nama saintifiknya Salix alba, adalah pokok yang tumbuh di kawasan beriklim dunia yang berbeza, dari Asia hingga Amerika Utara, melalui Eropah selatan dan Afrika Utara.

Kegunaannya pelbagai. Contohnya, kayu willow putih digunakan untuk membuat mancis, kerana kelembutan dan kelenturannya, tetapi yang paling penting adalah penggunaan perubatannya, berkat sifat-sifat pokok. Penggunaan willow putih perubatan ini bermula sekurang-kurangnya pada zaman Yunani Kuno.

Sifat willow putih untuk kesihatan

Sifat willow putih dan penggunaannya pada peringkat perubatan kembali, seperti yang kita katakan, ke zaman kuno dan sudah pada abad ke-5 sebelum era kita, Hippocrates of Greece menulis mengenai kesan analgesik, anti-radang dan anti-demam tumbuhan ini.

Ini disebabkan oleh salah satu komponen kimianya, yang terdapat terutamanya di dalam kulit tanaman, salisin dari mana asid salisilat diekstraksi, yang merupakan pendahulu asid asetilsalisilat yang dihasilkan secara kimia oleh ahli kimia Jerman Felix Hoffman dan dipasarkan oleh Syarikat. Bayer dengan nama Aspirin.

Selain itu, willow putih mempunyai sifat antipiretik, antirheumatik, antikoagulan, astringen, dan detoksifikasi.

sifat willow putih

Manfaat willow putih

Walaupun ia tidak hanya digunakan untuk kesakitan, penggunaan utama willow putih adalah untuk manfaatnya yang menenangkan, terbukti sangat berkesan dalam merawat dan mengurangkan demam, menenangkan sakit kepala, sakit haid, kolik, sciatica, fibromyalgia, artritis reumatik, osteoartritis, migrain, gout, dan ankylosing spondylitis.

Anda mungkin juga berminat .. Borage dalam minyak atau sayur-sayuran dan khasiatnya

Tidak seperti aspirin, yang boleh menyebabkan tinnitus atau kehilangan pendengaran sesaat, alergi atau pecahnya saluran darah, willow putih jauh lebih selamat, walaupun ia mempunyai beberapa kontraindikasi seperti yang akan kita lihat kemudian.

Selain itu, kesannya yang santai berfungsi sebagai ubat penenang semula jadi, dan membantu menenangkan saraf dan mengatasi insomnia dan tertidur.

Willow putih untuk kulit

Willow putih juga digunakan untuk merawat kapalan dan kutil pada kulit, serta luka bakar, luka dan luka kecil dan jangkitan kulit, selain mempunyai sifat antimikroba dan antibakteria, dan merupakan sumber semula jadi asid β-hidroksi, sangat penting untuk pembaharuan sel kulit.

kulit kayu willow putih

Kulit willow putih: bagaimana ia dimakan

Penggunaan utama willow putih untuk kesihatan adalah dari kulit pohon, melalui infus, yang dibuat dengan merebus dengan perkadaran 25 gram kulit kayu untuk setiap liter air.

Ia mesti direbus selama 10 minit dengan api kecil. Setelah masa ini berlalu, ia dimatikan dan dibiarkan tertutup. Anda boleh menambah madu atau sirap agave untuk pemanis.

Produk lain yang sangat penting adalah ekstrak willow putih, yang digunakan terutamanya untuk kulit dan untuk penyediaan krim, syampu dan sebagai pengawet semula jadi dalam kosmetik buatan sendiri.

Terdapat produk lain seperti kapsul willow putih, serbuk, tincture, dan tablet yang terdapat di kedai khusus, kedai makanan kesihatan, dan laman web.

Kontraindikasi willow putih

Walaupun willow putih adalah tanaman ubat yang cukup selamat, terdapat kontraindikasi tertentu atau kemungkinan kesan sampingan yang harus dielakkan.

Mungkin menarik minat anda .. Graviola atau sirsak dan khasiatnya

Orang yang menderita penyakit buah pinggang dan ulser gastrousus harus mengelakkan memakan tanaman ini, begitu juga dengan mereka yang alah kepada salisilat atau aspirin.

Orang yang dirawat kerana menurunkan faktor pembekuan dengan ubat pengencer darah harus berjumpa dengan doktor mereka sebelum mengambil produk willow putih atau kulitnya.

Disyorkan

Halia, khasiat, faedah, penanaman dan cara menggunakannya menurunkan berat badan
Pudina: kebaikan tanaman ini
Chia, kegunaan, sifat kontraindikasi dan banyak lagi