Amaranth, Properties, Cultivation dan Cara pengambilannya

The Amaranth adalah bijirin yang pra - bangsa Columbian dijinakkan untuk beribu-ribu daripada tahun, bagaimanapun telah lenyap selepas penaklukan Sepanyol, dikatakan bahawa conquistadors diharamkan.

Diyakini bahawa mereka percaya bahawa ia menjadikan penduduk asli lebih kuat, sesuatu yang benar dapat dijumpai kerana ia adalah bijirin yang jauh lebih lengkap daripada beras, gandum, kacang soya atau jagung, menjadi salah satu sayuran dengan lebih banyak protein  daripada Mereka tahu dan juga mempunyai zat besi dan bahkan terbukti bermanfaat bagi sistem kardiovaskular.

amaranth

Selama beberapa tahun sekarang, bijirin ini telah mulai dibudidayakan dan dihidupkan kembali, yang selain ciri-ciri pemakanannya yang luar biasa, mudah tumbuh kerana menyesuaikan diri dengan hampir semua jenis tanah dan iklim, dan sebenarnya artikel ini lahir dari penyamarannya yang tidak terduga menjadi kebun saya, di mana angin nampaknya telah mengeluarkan beberapa biji dan tanaman hebat ini muncul tanpa memanggilnya. Tetapi selamat datang, saya akan menjaganya seolah-olah saya telah menaburkannya.

Biji kecil dan putihnya banyak dimakan, walaupun daunnya juga dapat dimakan, kaya dengan vitamin A dan C. Benihnya juga merupakan sumber kalsium , zat besi dan magnesium yang baik , antara mineral lain.

Malangnya, sekarang Monsanto multinasional ingin melarang penanamannya dan menjadikannya sebagai rumpai, kerana amaranth menjadi tahan terhadap produk bintangnya, secara semula jadi atau dengan menyebarkannya dengan GMOnya: racun (atau racun herba seperti yang mereka sebut) Round Up . Oleh itu, amaranth menjadi pesaing dengan kacang soya yang dipatenkan, yang menimbulkan lebih banyak masalah di ladang dengan monokultur ini, kerana kacang soya ini, seperti penciptanya, tidak bertolak ansur dengan persaingan dengan tanaman lain.

Amaranth boleh dimakan hampir keseluruhan. Batangnya dapat digunakan sebagai sayuran atau makanan untuk haiwan, daunnya di rebus dan bijinya bahkan boleh digunakan untuk pastri dan roti bebas gluten.

Saya hanya berharap agar industri GM Amerika Utara yang kuat tidak mengeluarkan tanaman yang cantik dari diet kita, seperti kebodohan Eropah yang dilakukan lebih dari 500 tahun yang lalu.

Galakkan untuk mencubanya, pada semua orang yang mempunyai masalah kolesterol atau pencernaan, yang sangat digalakkan.

Sifat amaranth

Di antara sifat pemakanan amaranth kita dapat mengetengahkan bahawa bijirin ini mengandungi mineral seperti kalsium, niasin, zat besi dan fosfor serta vitamin A, B, C, B1, B2, B3. Ia juga merupakan sumber manfaat kesihatan yang besar, kerana mengandungi asid folik dan asid amino penting seperti lisin, metionin, dan triptofan.

Sebagai tambahan, seperti yang kami katakan, jumlah protein yang dikandungnya sangat besar dan secawan amaranth mengandungi hampir 5 mg zat besi.

sifat amaranth

Penggunaan Amaranth

Penggunaan amaranth yang paling meluas dan umum adalah biji benihnya, baik dalam bentuk bijirin dan tepung, terutama di negara-negara seperti Sepanyol, yang terdapat di kedai produk Bio. Di Jerman sebilangan besar produk dibuat, menonjolkan kuki, sesuai untuk coeliacs kerana bebas gluten.

Daunnya dapat digunakan seolah-olah bayam, mereka harus dimasak untuk meneutralkan beberapa sebatian yang sukar dicerna. Batangnya juga dapat dimasak dan dimakan, tetapi biasanya digunakan sebagai makanan untuk memberi makan haiwan.

Amaranth ditanam di China, di samping hampir semua negara di rantau Andean dan di Mexico, serta di negara-negara Amerika Tengah yang lain.

Data berikut mengenai kelebihan menanam dan menuai amaranth diambil dari manual yang disediakan oleh FAO (Organisasi Makanan dan Pertanian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu).

sifat amaranth

Kelebihan dan ciri amaranth

  • Kandungan protein tinggi dan keseimbangan asid amino penting yang terdapat dalam biji dan daunnya, terutamanya lisin, metionin dan triptofan.
  • Penyesuaian mudah terhadap keadaan iklim, edaphic dan sistem penanaman kedua petani kecil dan pertanian yang luas.
  • Pelbagai kegunaan dalam makanan manusia, dengan memperoleh dari tepung gandum yang disediakan kue, gula-gula, tamale, tortilla, minuman ringan, dan lain-lain. dan daunnya dimakan dalam keadaan lembut sebagai pengganti sayur-sayuran berdaun dengan kelebihan pemakanan dan ekonomi yang lebih besar.
  • Kehadiran pigmen merah dari jenis setocyanin dalam perbungaan dan daunnya yang disebut amaranthine, banyak digunakan dalam makanan manusia sebagai pewarna sayuran.
  • Pengeluaran bahan hijau yang sangat baik dan digunakan sebagai tanaman ternakan dalam makanan ternakan.
  • Warna yang menarik dan bentuk perbungaan yang menarik yang digunakan sebagai tanaman hiasan di taman dan kebun.
  • Ini adalah kilang C4, lebih cekap dalam penggunaan air, tidak menunjukkan pernafasan foto, mempunyai kecekapan yang lebih besar dalam penetapan CO2 dan menghasilkan jumlah biomas yang sama dengan kurang air.
  • Pertumbuhan yang cepat dan kapasiti asimilasi foto yang lebih besar daripada tanaman C3 dalam keadaan hujan rendah.
  • Sisa hasil panennya dapat digunakan untuk memberi makan haiwan, dengan kandungan protein yang tinggi dan mudah dicerna.
  • Ini memiliki kegunaan perubatan, karena biji-bijian tanah yang disiapkan sebagai "bubur" digunakan untuk mengawal cirit-birit yang disebabkan oleh amuba di kawasan tropika.
  • Ini mempunyai asimilasi nitrogen yang cekap, yang telah ditunjukkan oleh banyaknya protein dalam daun dan biji-bijiannya, dan dengan menunjukkan kepekatan nitrat yang tinggi dalam cecair vakuolar selnya.
  • Ini menampilkan pola dasar tanaman dengan banyak daun lebar dan kebiasaan tumbuh tegak, memberikan penutup teduh yang ideal untuk mengawal rumpai.
  • Memandangkan sebilangan besar biji-bijian yang dapat dimakan adalah rumput dan amaranth menjadi dicot yang disesuaikan secara meluas, ia memberikan kemungkinan baru untuk penggiliran tanaman, memperkenalkan kepelbagaian yang lebih besar dalam bidang monokultur, yang dapat berguna untuk pengendalian perosak dan penyakit. .

Cara menanamnya

Pada skala kecil, disemai disiarkan memandangkan seberapa kecil benihnya. Ini harus ditutup dengan lapisan tanah yang tipis, ditaburkan pada musim bunga, setelah tidak ada lagi bahaya es, di tanah yang cukup subur. Tidak suka persaingan, boleh dijadikan tanaman giliran. Ia mempunyai sedikit perosak, memerlukan separuh air daripada bijirin lain dan menahan perubahan suhu atau kekurangan air dengan baik.

Tuai Amaranth

Ia dilakukan 5 hingga 7 bulan setelah penanaman, bergantung pada kultivar dan lokasinya. Kerja ini dilakukan apabila tanaman telah mencapai kematangan fisiologi. Penuaian mempunyai lima fasa: memotong atau memotong, menumpuk, meratakan atau mencambuk, membersihkan dan membuang, pengeringan dan penyimpanan.

  • Pemotongan atau pemotongan dilakukan dengan menggunakan sabit atau hechonas, dan apabila tanaman telah mencapai kematangan fisiologis, mereka dipotong 20 cm dari tanah dan ditempatkan dalam sarung kecil untuk kemudian dipindahkan ke tempat terakhir, di mana mereka akan menyelesaikan kematangannya dan kehilangan kelembapan. Operasi ini dilakukan sebaiknya pada waktu pagi untuk mengelakkan penembakan. Terdapat beberapa pengalaman yang berjaya menggunakan penuai gabungan, yang memotong dan meratakan di ladang pada masa yang sama. Ini difasilitasi di ladang yang seragam dan bahawa tanaman tidak menyajikan panikel decumbent.
  • Pembentukan kawanan . Setelah tanaman dipotong, timbunan dibentuk dengan meletakkan semua panel ke arah yang sama dan membentuk gundukan, agar kehilangan kelembapan yang cukup untuk diratakan. Dengan cara ini mereka juga dapat dilindungi dari kemungkinan hujan yang mungkin terjadi. Tumpukan kekal selama 10 hingga 15 hari, dan kemungkinan pemanasan harus dikawal, terutama ketika tanaman dengan kelembapan tinggi dituai.
  • Meronta atau mencambuk . Ia dilakukan sebaik sahaja tanaman kering sepenuhnya, dan oleh itu biji-bijian dapat dilepaskan dengan mudah. Untuk melakukan ini, kanvas tersebar di tanah, panicles diletakkan di dalam rantai ke arah yang berlawanan dan satu di atas yang lain dan kemudian memukul atau disebat dengan tongkat atau ikatan sehingga biji-bijian terlepas dari panel. Di beberapa tempat di zon Andean, haiwan diinjak-injak, memperoleh hasil yang baik.
  • The pembersihan dan pembolongan dilakukan apabila benih berkembar, bersama-sama dengan pecahan baki perbungaan, dahan, batang, daun dan lain-lain Biji-bijian dipisahkan dari sekam, memanfaatkan arus udara, dan kemudian menggunakan ayakan atau penyaring yang disediakan khas untuk jenis bijirin ini. Dengan cara ini benih bersih diperoleh. Pada masa ini, alat pengukur pegun manual atau bermotor kecil digunakan di wilayah pesisir dan di zon Andean dengan hasil yang sangat baik.
  • The pengeringan dan penyimpanan , dilakukan sebaik sahaja anda mempunyai bijirin bersih. Ia mesti dikeringkan di bawah sinar matahari sehingga kehilangan kelembapan yang mencukupi dan mempunyai maksimum 12% daripadanya. Untuk ini, perlu memanjangkan biji-bijian ke sinar matahari selama sehari, jika tidak, penapaian dan kekuningan berlaku, yang mengurangkan nilai komersilnya. Penyimpanan hendaklah dilakukan di tempat yang berventilasi dan kering, sebaiknya dibungkus dalam beg rami atau kain, mengelakkan penggunaan plastik atau polipropilena, terutama jika ia akan digunakan untuk biji.

Saya harap anda menyukai dan menarik semua maklumat terperinci ini mengenai amaranth.

Disyorkan

Halia, khasiat, faedah, penanaman dan cara menggunakannya menurunkan berat badan
Pudina: kebaikan tanaman ini
Chia, kegunaan, sifat kontraindikasi dan banyak lagi