Halia, khasiat, faedah, penanaman dan cara menggunakannya menurunkan berat badan

The halia, yang nama saintifiknya adalah Zingiber officinale ,Ini adalah tumbuhan perubatan, anti-radang semula jadi, ia membantu melawan penyakit pernafasan, osteoartritis, diabetes dan masalah pencernaan dan juga membantu menurunkan berat badan.

Oleh kerana rasa pedas, kuat dan aromatik, disarankan untuk memakannya secara sederhana dan menemani makanan lain.

Berkat fakta bahawa ia sangat kaya dengan minyak pati, vitamin , mineral, antioksidan dan asid amino yang memberikan banyak faedah kepada tubuh manusia, pengambilan akar ini lebih daripada yang disarankan.

halia

10 kebaikan pengambilan halia

Halia, berkat khasiat dan kandungannya, memberikan manfaat kesihatan yang sangat besar, antaranya dapat kita ketahui:

  1. Mengurangkan sakit reumatik dan haid .
  2. Ia berkesan melawan selesema dan selsema , dengan mempromosikan ekspektasi.
  3. Meningkatkan aliran darah , seterusnya mencegah penyakit kardiovaskular.
  4. Menghilangkan pening dan vertigo.
  5. Ini adalah afrodisiak semula jadi, dengan merangsang libido.
  6. Ia adalah antidepresan semula jadi.
  7. Memerangi penuaan pramatang dan mengurangkan tahap tekanan
  8. Mengurangkan migrain dengan menyekat kesan prostaglandin.
  9. Mencegah barah usus besar dan ovari.
  10. Memudahkan pencernaan.

Ciri-ciri halia

Sukar untuk membicarakan sifat halia dan pada masa yang sama cuba menjadi lengkap, kerana akarnya mempunyai lebih daripada 400 sebatian kimia dalam jumlah yang berbeza, yang menonjolkan karbohidrat, lipid dan sebatian fenolik, selain serat, protein, vitamin, asid amino dan mineral.

Ini menjadikannya salah satu makanan perubatan, rempah dan akar yang paling lengkap. Mengenai vitamin yang terdapat pada sifat halia, perlu diketahui bahawa ia mengandungi vitamin C , dengan 5 mg per 100 gram rimpang, dan pada tahap yang lebih rendah vitamin B6 atau piridoksin, yang kimianya berfungsi baik untuk merawat mual dan muntah, dan merangsang reseptor serotonin.

Bagi mineral, kalsium, tembaga, kromium, fosforus, zat besi, mangan dan zink menonjol dalam jumlah yang berbeza. Dan untuk protein, ia mengandungi 5 g per 100 gram akar. Selain itu, sebilangan sebatiannya seperti polifenol, flavonoid dan tanin mempunyai sifat antioksidan.

Cara pengambilan halia

Untuk menikmati faedah ubi ini, anda boleh menelannya melalui infus, smoothie, jus dan jus, salad, rebusan atau pencuci mulut; Sama ada serbuk, segar, kering, dan anda boleh menemuinya di penjual sayur, pasar dan penjual sayur, serta di kedai makanan kesihatan dan makanan, di mana anda juga akan menjumpainya dalam bentuk tablet dan sebagai ramuan dalam sirap batuk.

Oleh itu, jika anda ingin menikmati faedahnya, jangan ragu memasukkan jahe dalam senarai elemen penting dan makanan anda.

Halia Organik

Cara membuat infusi halia, teh atau air

Penyerapan tumbuhan ini adalah yang paling mudah dan paling banyak digunakan untuk pengambilan ubatnya. Untuk ini boleh digunakan segar dan kering. Sekiranya menggunakannya segar, potong sepotong akar dan buat rebusan selama kira-kira 5 minit. Anda juga boleh memarut dan memerah, atau menambahkannya ke dalam air yang sudah direbus. Banyak orang menggunakannya dengan menambahkannya ke teh biasa.

Anda mungkin juga berminat .. Makanan yang sembuh dan kita boleh tanam di rumah (bahagian kedua)

Sekiranya menggunakannya kering, larutkan dos yang disyorkan dalam air panas dan minum. Air halia sangat kuat dan dapat membantu membersihkan, atau merawat jangkitan tekak, radang amandel, dll. Salah satu cara untuk menguatkan air ini adalah dengan mencampurkannya dengan madu dan lemon.

Dos ubat

Walaupun pengambilan halia tidak mempunyai batasan, ia harus diukur dengannya. Ini adalah dos yang optimum untuk digunakan ketika ingin mendapatkan faedah yang dibahas di atas:

  • Sekiranya kita mempunyai halia segar, disarankan untuk memakannya antara 3 hingga 10 gram setiap hari.
  • Serbuk halia, lebih pekat, disyorkan untuk tidak mengambil lebih daripada dua gram setiap hari.

Bagaimana Halia berfungsi untuk menurunkan berat badan dengan cepat dan mudah

Salah satu kegunaan tanaman ini adalah diet penurunan berat badan. Ini kerana berkat pelbagai pencernaan, meningkatkan metabolisme, serta kekuatannya untuk mengurangkan keradangan dan memperbaiki sistem otot, sangat sesuai bagi orang yang ingin menurunkan berat badan dengan cara yang sederhana dan tahan lama.

Seperti cara untuk mengurangkan lemak badan, penggunaan jahe untuk menurunkan berat badan harus disertai dengan perubahan kebiasaan, latihan teratur, serta diet yang bervariasi dan seimbang.

Beberapa kajian telah dilakukan untuk mengesahkan bagaimana jahe berfungsi dan berfungsi untuk menurunkan berat badan. Bahkan didapati bahawa penggunaannya membantu tubuh mendapatkan rasa kenyang awal, sehingga mencegah kita makan berlebihan. Maklumat lanjut mengenai Kajian Kepuasan dan Halia : //www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22538118

Serbuk halia organik

Kontraindikasi dan ketoksikan halia

Halia adalah tanaman dengan ketoksikan hampir sifar sehingga penggunaannya selamat. Kesan sampingan yang paling kerap berlaku adalah kerana kenaikan suhu badan disebabkan oleh percepatan metabolik yang dipromosikan oleh rimpang ini.

Walau bagaimanapun, ada beberapa kes di mana penggunaannya dikontraindikasikan kerana interaksi dengan beberapa ubat, untuk alasan ini orang yang mengambil ubat untuk tekanan darah, diabetes atau antikoagulan harus berunding dengan doktor mereka sama ada mereka boleh mengkonsumsi tanaman ini atau tidak.

Terdapat banyak maklumat mengenai sifat halia yang ada, oleh itu saya telah mencuba untuk mensintesis yang paling penting supaya pembaca kita dapat memperoleh idea yang baik mengenai kegunaan yang boleh dibuat dari akar mulia ini.

Halia semasa mengandung dan menyusui

Ia belum terbukti selamat untuk kehamilan sehingga tidak dianjurkan untuk mengambil makanan ini dalam dos yang tinggi, lebih kurang dalam bentuk pekat. Sekiranya ragu-ragu, berjumpa doktor.

Anda mungkin juga meminati .. Gentian kuning. Sifat dan faedah dari akarnya

Semasa menyusui, walaupun tidak dikontraindikasikan, dalam beberapa kes ia menyebabkan rasa mengantuk.

Sebagai tanaman dalaman dan di dalam periuk ia tumbuh di mana sahaja, ia memerlukan panas, kelembapan dan tidak menyukai cahaya matahari langsung, ia berlipat ganda dengan rimpang, jadi kita dapat menggunakan bahagian Halia yang ada di rumah, letakkan di dalam periuk, beri air cinta dan tunggu untuk menuai.

Cara Mudah Menanam Halia di Rumah

Sebagai tanaman dalaman dan pasu tumbuh di mana sahaja. Ia memerlukan panas, kelembapan dan tidak menyukai cahaya matahari langsung. Ia berlipat ganda dengan rimpang, jadi kita dapat menggunakan bagian dari jahe yang ada di rumah, memasukkannya ke dalam periuk, air, memberi cinta dan menunggu untuk menuai.

Ia mesti ditanam pada musim bunga dan anda harus memastikan bahawa umbi ibu segar mungkin.

Dalam foto di atas rimpang ditandai, kami menyiapkan periuk dengan saliran yang baik dan tanah yang disiapkan dengan bahagian pasir, sebahagian kompos matang dan sebahagian tanah. Di tengah kami meletakkan halia dengan rimpang menghadap ke atas.

Penyediaan rimpang

Kami memasukkan akar ke dalam air semalaman dan kemudian memotongnya menjadi bahagian yang tidak terlalu kecil. Pastikan setiap segmen mempunyai sekurang-kurangnya beberapa benjolan kecil, yang merupakan tunas dari mana tanaman baru kita akan tumbuh.

Perladangan

Isi periuk sedalam 30 sentimeter dengan campuran tanah dan kompos. Bekas bersaiz baik untuk meletakkan 2 hingga 3 keping. Kami menekan rimpang ke tanah pada kedalaman cetek untuk ditutup dengan sedikit tanah. Letakkan periuk di tempat yang teduh.

Penjagaan dan pertumbuhan

Pada mulanya kita mulakan dengan sedikit penyiraman, dan kemudian kita menambahnya apabila tanaman mula tumbuh. Halia suka kelembapan dan panas. Pastikan tanah sentiasa lembap, tetapi tidak terlalu basah dan pada suhu sekurang-kurangnya 20 darjah. Pada tahun pertama, mereka harus mencapai ukuran antara 40 hingga 80 sentimeter tinggi.

Tuai

Setelah tanaman mempunyai ukuran yang baik, kita dapat menuai akarnya sedikit demi sedikit dan tanaman itu akan terus tumbuh. Dengan cara ini, jika kita membuat dua atau tiga periuk, setelah beberapa lama kita akan sentiasa mempunyai jahe segar.

Pengairan, penjagaan dan penuaian halia

Ia mesti disiram setiap hari, untuk memastikan bahawa tanah tetap lembab tetapi tidak tersiram. Dalam sebulan kita mesti mempunyai batang dan daun. Kilang ini jarang berbunga dan tidak berbuah. Kami akan menuai dalam jangka masa 8 atau 10 bulan, apabila tanaman mula kering. Kami akan berhenti menyiram, dan apabila tanaman kering, kami akan menuai. Kami menanam bahagian akar dengan rimpang lagi, untuk penuaian seterusnya.

halia untuk penurunan berat badan

Memelihara akar setelah dituai atau dibeli

Salah satu kaedah terbaik dan termudah untuk memelihara halia, dengan mana kita akan menjadikan potongan halia itu bertahan lebih dari tiga minggu, disimpan di dalam peti sejuk dalam beg plastik, lebih baik salah satu yang digunakan untuk membekukan makanan , yang mempunyai penutup zip. Penting untuk membuang udara dengan baik.

Anda mungkin juga berminat dengan ... 6 perkara yang kita semua ada di rumah yang boleh menyebabkan barah

Pilihan lain adalah membekukannya secara langsung, ia bertahan sekitar satu tahun, tetapi tekstur ketika mencairkannya bukanlah yang paling optimum.

Sekiranya kita masih mempunyai Halia dan dikupas, kita boleh memeliharanya dengan menggunakan vodka. Ia sangat lazat kemudian, misalnya, pada sushi.

Sekarang, jika kita mempunyai tanaman di dalam periuk, yang terbaik adalah meninggalkan akar di tanah dan membuang apa yang kita perlukan setiap kali.

Bergembiralah dengan Halia. Ia kaya, senang tumbuh, dan mempunyai banyak manfaat dan khasiat kesihatan.

Rasa ingin tahu halia

  • Sangat biasa mencari ejaan yang berbeza untuk nama umbi ini, seperti halia, halia, halia dan halia. Menurut kamus RAE, hanya yang pertama betul, walaupun pada masa ini tidak digunakan lagi. Tiga bentuk lain (halia, halia, dan halia) dianggap tidak betul.
  • Kata halia berasal dari bahasa Sanskrit srngavera , terdiri dari srngam (tanduk) dan vera (badan). Ini kerana bentuk akarnya kadang-kadang mengingatkan pada badan. Walau bagaimanapun, dalam bahasa Castilian namanya berasal dari bahasa Latin zingiber , yang pada gilirannya berasal dari tafsiran Yunani dari kata Sanskrit yang asli.
  • Halia digunakan di Jepun untuk membuat sushi. Sebab utamanya ialah akar ini membantu menghilangkan rasa potongan terakhir yang telah dimakan, membolehkan anda merasakan pelbagai jenis sushi yang disajikan bersama.
  • Di Peru batang ini dikenali sebagai kion, dan saat ini negara ini telah menjadi pengeluar kedua terbesar di dunia, di belakang China. Antara lain, ini adalah kerana kion Peru, menurut pengeluarnya, lebih kuat dan oleh itu lebih menguntungkan untuk digunakan dalam pengeluaran minuman berasaskan halia.
  • Ia mesti ditanam pada musim bunga dan pastikan umbi ibu segar mungkin.

Disyorkan

Halia, khasiat, faedah, penanaman dan cara menggunakannya menurunkan berat badan
Pudina: kebaikan tanaman ini
Chia, kegunaan, sifat kontraindikasi dan banyak lagi